Hagland och Wärtsilä har skrivit under ett nytt avtal om hybridkonvertering // Foto: Hagland

Artiklar

Wärtsilä konverterar fraktfartyg

Ska minska utsläpp i hamn och strandnära miljöer

Text: Martin Strömberg • 2019-02-12 Uppdaterad 2021-06-09

Finska Wärtsilä har skrivit under ett avtal med Hagland Shipping som innebär att man ska konvertera Fraktfartyget, MV Hagland Captain till hybriddrift.

Det innebär att fartyget kan gå på batteri nära kusten och i hamnområden.

Wärtsilä skriver att den nya hybrid-framdriften kommer att märkbart förbättra fartygets utsläppsnivåer såväl som ljudnivån. I avtalslösningen ingår också bland annat laddningsstationer i hamn.

Wärtsilä och Hagland uppskattar att den totala minskningen av utsläpp kan bli så hög som 80-90 procent samt att den sammanlagda bränslebesparingen hamnar mellan 5-10 procent. 

Batteridriften räcker till drift i cirka 30 minuter och är bara tänkt att användas i hamn och strandnära miljöer och där minska ljud och utsläpp.

 

Så tar nya Greenline 36 solen till hjälp

Batteridrivet mellan Helsingborg och Helsingör

Kolla in nya svenska elutombordaren

Så funkar Nimbus 305 med elmotor från Torqueedo


Text: Martin Strömberg • 2019-02-12
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top