Grande America gick till botten med en last full av tyska bilar // Foto: Marine Nationale

Artiklar

Falska varudeklarationer bakom fartygsbränder

Bränderna kostar miljardbelopp varenda år

Text: Martin Strömberg • 2019-03-26 Uppdaterad 2021-06-09

Den tionde mars drabbades Grande America, en kombinerad container- och bilfärja på 31 000 ton i Biscayabukten utanför franska kusten av brand i lasten.

Där fick den brittiska flottans HMS Argyle rädda 27 besättningsmän efter den allvarliga olyckan och Grande America sjönk två dagar senare med bland annat över 2 000 tyska bilar i lasten.

Det är den senaste i en rad fartygsbränder som oroar rederinäringen.

Det uppstår i genomsnitt en brand var 60:e dag ute till havs och bränderna kostar försäkringsbolagen flera miljarder kronor årligen, enligt försäkringsbolaget TT Club.

Försäkringsbolaget uppskattar att tio procent av alla containrar innehåller brandfarligt gods. Ofta är varorna dock felmärkta och säkrade på ett felaktigt sätt.

Maersk Honam brann i mars 2018 i Arabiska havet och fem besättningsmän fick sätta livet till.

Ole Graa Jakobsen är Vice Vd på Maersk Fleet Technology och han uttalade sig om bränderna i The Wall Street Journal tidigare. Han menar att det finns varor ombord som inte är korrekt deklarerade som ibland orsakar bränderna. 

“Det är orsaken till en del bränder och vi gör vad vi kan för att kontrollera att det som står på varudeklarationen verkligen är det som finns i lasten”.

Det ska lastas så många containrar och det är svårt att kontrollera i minsta detalj att rätt varor hamnar i lasten. Röster har höjts i branschen för strängare straff och hårdare kontroll.

“Strängare lagar hjälper tyvärr inte mot dem som inte frivilligt berättar vad de skickar” säger Nils Haupt, talesman för Hapag-Lloyd i samma text.

Fortsättning lär följa.

 

 

 

Tyska lyxbilarna som sjönk till havets botten

Ny olycka med containerfartyg

Jätten brinner

Containerfartygens förbannelse

UPPDATERING: Tre döda funna på brandhärjade containerjätten


Text: Martin Strömberg • 2019-03-26
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top