Båtnytt

Test: Badanka som bjuder på sann körglädje

Båtnytt testar Aqualine 535 Gran Turismo

Test: Badanka som bjuder på sann körglädje
Aqualine 535 GT är överlag väl isolerad och färden fri från skrovskrammel och illa monterad inredning // Foto: Båtnytt

Båtmärket Aqualine grundades 2001 av den tyske och då mycket unge båthandlaren Frank Schaper. Han hade tröttnat på att vara beroende av stora etablerade båtmärken och länge skissat på en egen båtmodell. Idag tillhör hans trailer- och bobara båtar de populäraste i trakterna kring Berlin och båtarna syns nu allt oftare även i Medelhavet. Med nya 535 Gran Turismo (GT) består Aqualines flotta av fem olika båtar i en storlek från 17 till 25 fot.

– Tanken med att ge 535 den efterföljande betäckningen Gran Turismo är att signalera att du också med en så pass liten båt som 17 fot kan köra långt, både på vatten och väg, säger Frank Schaper när vi tillsammans trotsar morgondimman och ger oss ut på en tidig provtur i farvattnen kring Werder, strax utanför Berlin.

Engagerat förklarar han sin vision att erbjuda en liten sportbåt som är redo för vattensporter, men också för upptäcktsfärder längs kuster och i insjöar. En viktig del av konceptet är att båtarna ska vara lätta. 535 GT väger in under 1 000 kilo och är alltså är fullt trailerbar, vilket i sin tur öppnar upp för nya farvatten.

 

Båthandlaren Frank Schaper startade Aqualine för 18 år sedan som ett sätt att bli mindre beroende av de stora båtmärkena.

Ombord och vidare in i sittbrunnen kommer du antingen via badplattformen eller längs ena skrovsidan. Vägen via badplattformen är att föredra, åtminstone om du tillhör de mindre viga och är rädd om de vita dynorna som klär båtens sittplatser. Genom att ta loss ryggstödet på aktersoffan öppnas båten upp mot aktern och det blir en helt öppen gång från badplattform in till sittbrunnen. Väljer du skrovsidan får du vara beredd på att ta ett rejält kliv ner på U-soffan. Någon extra plats att sätta fötterna på i form av avsatta gångytor eller steg finns inte. Här handlar det istället om att utnyttja varje millimeter till max. U-soffan är ett bra exempel. Den är hela 1,25 meter lång och 1,80 meter bred, vilket är stort för att vara i en 17-fotsbåt som även innehåller en sovkabin. Dessutom går det snabbt att förvandla soffan till en solbädd, eller extra säng för den som inte är allt för kräsen vad gäller den nattliga komforten. Under sofforna finns flera lättåtkomliga stuvfack. Det går även att köpa till olika former av kapell. Det rekommenderas för dig som vill använda båten under en längre säsong, eller avser att köra den på trailer.

 

Förare och navigatör sitter i fjädrande fåtöljer och sikten är god både i sittande och halvstående körställning.

Kräsen är kanske inte direkt den egenskap som bör vara ditt signum om du ska falla för Aqualine 535 GT:s funktionalitet och speciella lösningar. Visst, allt handlar om tycke och smak, eller i det här fallet kanske snarare om konsten att vänja sig. Första gången jag såg modellen tyckte jag att den påminde om en badanka modifierad till en delfin eller val. Det är något lekfullt över linjerna som får båten att sticka ut. Frank Schaper själv säger att båtens exteriöra linjer ska föra tankarna till en våg. Oavsett hur det är med den saken, så är designen vågad och greppet att proppa in så pass mycket funktionalitet i en 5,35-metersbåt modigt. Sovkomforten kanske inte är den högsta i den lilla kabinen, samtidigt erbjuder den en rejäl dubbelkoj (2,1x1,7m) med en takhöjd på 1,22 meter. Kabinen är snyggt ljussatt med ledbelysning och ljus flödar in från de två långsmala fönstren i skrovsidorna. Här finns förvånansvärt bra med stuvutrymmen. En öppningsbar skylight kan köpas till för cirka 6 000 kronor. Ingången till kabinen är 55 centimeter bred och 110 centimeter hög, vilket gör att du får kura ihop dig för att komma ner. Se till att ducka ordentligt. Vaddering eller någon form av list i överkant av öppningen saknas, vilket hade gjort det mindre smärtsamt att slå i huvudet.

 

Sovkomforten kanske inte är den högsta i den lilla kabinen, samtidigt erbjuder den en rejäl dubbelkoj.

Själva sittbrunnen är 2x1,7 meter stor och omgärdas av upp till 1,05 meter höga fribord vilket gör att förare och passagerarna sitter ombonat och säkert. Vindrutan, som löper hela vägen utmed båtens bredd, är 50 centimeter hög och ger ett bra skydd mot vind och vatten. Förarplatsen bjuder på de mest nödvändiga instrumenten, som är väl placerade. Förare och navigatör sitter i fjädrande fåtöljer och sikten är god både i sittande och halvstående körställning. En rolig detalj är de led-upplysta mugghållarna.

 

Att i högsta fart göra skarpa svängar går bra, även om det finns en lätt tendens till kavitation.

I aktern på vår testbåt sitter en Honda BF100. Efter att ha puttrat genom en kanal, kantad av morgonpigga fiskare och nått fritt vatten, låter jag varvtalet glida upp till 3 200. Snabbt kommer vi upp i planing. Jag skjuter fram gasreglaget ännu en bit. Varvräknaren stiger till 3 800 varv och loggen visar 22 knop. En fart som känns vettig både sett till komfort ombord, hanterbarheten och bränslekonsumtionen. Jag gasar ännu mer och varvräknaren går upp på 6 200, vilket är max, och når en toppfart på 32,5 knop. Att i högsta fart göra skarpa svängar går bra, även om det finns en lätt tendens till kavitation. Det skulle förmodligen ha kunnat avhjälpas genom att sänka placeringen på utombordaren något. Naturliga vågor att testhoppa i finns inte idag. Vi får helt enkelt testa i våra egna svall. De små vågor vi lyckas bygga upp flyger Aqualine 535 över utan tendens till kraftiga landningar eller slag. Båten är överlag väl isolerad och färden fri från skrovskrammel och illa monterad inredning.

 

I aktern på vår testbåt sitter en Honda BF100.

Frank pekar ut en slalombana, som senare under dagen kommer brukas av vattenskoteråkare, och jag får klartecken att köra. Testbåten har fått en hydraulisk styrning från SeaStar, vilken gör den lekande lätt att styra. Det är en sann och ärligt talat överraskande fröjd att susa genom de tajt placerade bojarna. Även i höga farter lyder Aqualine 535 GT villigt mina rattutslag - likt en äkta sportbåt. Den sanna körglädjen är i allra högsta grad närvarande.

Morgondimman har ersatts av ett milt solsken och jag lämnar över ratten till Frank för att prova vägen ut på fördäck. Hit kommer du via två smala gångbord, placerade strax under vindrutan. När du väl står här får du sedan ta ett kliv över vindrutan för att komma vidare upp på däck. Som tur är finns det gått om grabbräcken att hålla sig i, men att ta klivet hit under färd är inget som rekommenderas. När dynorna ligger på plats får fördäcket godkänt som ett något enklare soldäck i miniformat.

 

Eftersom Aqualine produceras i den egna fabriken har kunden stora möjligheter att anpassa båten efter sina önskemål. Det gäller så väl färgsättning som speciallösningar och motorval upp till 115 hästkrafter. Med ett grundpris på 168 400 kronor (för båt utan motor), är Aqualine 535 GT ett riktigt prisvärt alternativ för den som är sugen på ett variationsrikt båtliv utan att bli ruinerad.

 

Gillar vad jag ser.
Ja
16
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!