Båtnytt

TEST: Brabus Shadow 800 by Axopar

"Greppet i sjön är extremt bra"

TEST: Brabus Shadow 800 by Axopar
Shadow 800 visar med de dubbla 400-hästarna från Mercury upp en harmoni som slår det mesta // Foto: Båtnytt

Solen står högt på himlen och bildar blänkande reflexer i det svarta skrovet. Det knallröda lädret, de svartlackerade relingarna och alla kolfiberdetaljer utstrålar medvetet självförtroende och skvallrar om hög prestanda och fartpotential. Något mer utförligt beskrivet handlar det om en extremt lyxutrustad och upphottad Axopar 37 – kryddad med toppmodern design och ingenjörskonst signerad tyska Brabus.

Båten är resultatet av ett samarbete mellan finska framgångssagan Axopar och Brabus, världskänt för sin skicklighet i att trimma lyxbilar. Målet var att göra en top of the line-båt till ett i sammanhanget modest pris. Samarbetet offentliggjordes hösten 2017 och den första båten, som alltså baseras på Axopars 37-fotsskrov, visades på båtmässan i Düsseldorf i januari 2018. Under årets Düsseldorfmässa var det världspremiär för lillasystern, Brabus Shadow 500 by Axopar, som i sin tur baseras på Axopar 28:s skrov.

Tanken är att enbart producera en exklusivt begränsad upplaga på 20 båtar av de respektive modellerna och på så sätt bli något av ett samlarobjekt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi fick tillfälle att delta vid ett av de första testtillfällena av Shadow 800 under den årliga båtmässan i Cannes i höstas. 

Vår testbåt är som en stor walkaround försedd med en lång T-top, vars tygtak går att öppna upp för den som längtar efter direkt solljus. Det är enkelt att kliva ombord via den generösa badplattformen och den öppna aktern. Här finns en wet-bar med det mesta en utomhuskock kan önska sig. För om den är en rad med fyra fåtöljer med armstöd och ett utfällbart bord placerat. Under fåtölj finns förvaringsutrymmen. Framför dem väntar ytterligare tre fåtöljer, varav föraren sitter i mitten.

De tre främre stolarna kan vändas akteröver och bordskivan fällas ut för att bilda en bekväm matgrupp med plats för sju personer. För om babords fåtölj är ingången till kabinen placerad. Du kommer in hit genom att dra en skjutdörr åt styrbord och öppna upp en gasdämpad lucka i riktning mot vindrutan. Ett långt handtag fyller en dubbelfunktion genom att fungera både för att fälla upp luckan och som stöd för passageraren som vill hålla i sig under gång.

Att förflytta sig ombord går snabbt, smidigt och säkert. Pulpiten ger ett bra stöd vid ombord- och av stigning. De rejäla räckena är väl placerade och durkytorna avsedda för passage för- och akteröver breda. Föröver väntar en lyxig lounge-area med en stor solbädd. I stäven finns en bekväm sittplats med vadderade ryggstöd fästa i friborden. Utrymmet under fördäck rymmer en förvånansvärt stor kabin med en V-bädd med gott om plats för två personer, samt en soffa.

Här finns också en elektrisk toalett, där en privat zon skapas genom en gardin/persienn. På väggen sitter en 42-tums platt-TV med Apple TV-anslutning och Fusion-ljudsystem, med potential att förvandla sovkabinen till en mini-bio. Den genomtänkta designen går igen även här och ger en känsla av att befinna sig i en toppmodern vånings-studio i kompaktformat.

Brabus-spår finns överallt, i brodyren på säten och dynor, infällda i durken och inte minst i form av en väl synlig i logga i den påkostade, läderklädda ratten. Förarplatsen är, precis som resten av båten, noga genomtänkt och påkostad. Den påminner om förarplatsen i en modern lyxbil, föga förvånande med tanke på Brabus bakgrund, att även Axopar 28 och 37 har förarplatser med drag från bilindustrin.

Vår testbåt är utrustad med ett kolfiber-paket som ger en extra krydda och förstärker det coola uttryck Shadow 800 redan förmedlar i sitt grundutförande. Ratten har push-knappar för snabbkommando till att bland annat bogpropeller och stereo. Som standard sitter dubbla 12-tumsskärmar monterade sida vid sida. Under dem är kontrollen till Mercurys 360° Joystick Piloting, som ska göra tilläggning och manövrering i trånga utrymmen till en barnlek. Här finns också den senaste versionen av Mercury VesselView 903 multifunktionsskärm, som ger information om motorerna och en hel del annan teknik ombord, så som mobiluppkoppling med mera.

I aktern hänger dubbla Mercury Verado 400R, superladdade racingutombordare – självklart även de Brabus-brandade. Båten är också utrustad med Mercurys Active Trim, ett system som baseras på GPS-farten och som automatiskt trimmar motorerna till optimal effektivitet och fart i syfte att minska bränsleförbrukningen och göra båten mer lätthanterad.

En dag som denna, när vågorna går höga och havet kokar av allt från stora superyachts till segelbåtar och mängder av kommande års motorbåtsnyheter, är det en välkommen lyx att ha det automatiska trimsystemet inkopplat. Tack vare det kan jag istället fokusera helhjärtat på glädjen i själva körningen. För Shadow 800 är en äkta glädjemaskin sett till sin sjövärdighet och fartpotential. Någon planingströskel finns knappt. Vi kommer blixtsnabbt upp i planing utan stegring. Jag gasar och varvräknaren kommer upp på 5000 varv. Nu glider vi fram över vågorna i 40 knop.

Greppet i sjön är extremt bra och färden helt torr, alla vågor till trots. Jag låter varvräknaren komma upp till 6 000 varv och vi överskriver 50 knopssträcket. Shadow 800 beter sig inte ett dugg nervöst, tvärt om.

Självsäkert och stiligt flyger vi nu fram över ett stökigt Medelhav. Det långsmala förskeppet med sin skarpa stäv, det djupt V-bottnade och stegade skrovet i kombination med den långa vattenlinjen ger stadiga och distinkta köregenskaper. Jag provocerar genom skarpa svängar i hög fart. Inget händer. Greppet i sjön är som gjutet. Shadow 800 visar med de dubbla 400-hästarna från Mercury upp en harmoni som slår det mesta jag tidigare här kört. Med den ena handen på ratten och den andra på gasreglaget, är det bara att konstatera att jag förmodligen aldrig tidigare har kört en båt som trivs så bra i sjön.

Namnet Shadow då? Axopars Jan-Erik Viitala berättar ödmjukt att båtarna förmodligen kommer användas som tender till superyachter, eller helt enkelt jaga i skuggorna efter dem. Med en marschfart runt 35-40 knop och en toppfart över 50 knop går det onekligen snabbt att komma i fatt de flesta yachter. Fast att Brabus 800 Shadow by Axopar kommer bli ståendes i skuggan, det tror jag knappast.

 

Jag vill ha.
Ja
6
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!