Nu ska Götheborg ut på haven igen, men först en rejäl genomgång på varvet // Foto: Getty Images

Artiklar

Snart lättar Götheborg ankar

Redan nästa sommar bär det av för Ostindiefararen igen

Text: Martin Strömberg • 2019-08-09 Uppdaterad 2019-08-09

Under en presskonferens på Eriksberg där Götheborg legat till kaj de senaste åren meddelades att Ostindiefararen ska ge sig ut till sjöss igen.

Den senaste seglatsen var 2015 då skeppet gick uppför Göta älv och besökte ett antal hamnar i Vänern. Nu kan det alltså bli dags igen, men först måste hon bli seglingsbar.

Logistikföretaget Greencarrier AB tar på sig det finansiella och operativa ansvaret för skeppet under två år för att genomföra två seglingar på Nordsjön och Östersjön.

I oktober är det dags för en genomgång på varv.

Stefan Björk, ägare till Green Carrier, var partner i skeppets seglats 2013.

– Sedan dess har det varit en dröm för mig att gifta ihop Svenska Ostindiska Companiet AB och Greencarrier, säger han. Det ska bli jättespännande att få vara med om det här. Staden Göteborg är handel och sjöfart, det är vad som byggt Göteborg.

Planen är alltså seglatser under sommarmånaderna 2020 och 2021. Det återstår att se om det även bär av österut.

– Vi ska segla 2020 och 2021, om vi ska segla till Kina igen, det återstår att se, säger Stefan Björk som hoppas att seglatserna ska väcka ett slumrande intresse för Götheborg.

– Jag hoppas att intresset för Ostindiefararen ska växa igen. Ett skepp ska segla och inte ligga vid hamn. Vi ska göra så gott vi kan, så får vi se om det bär, säger han till GP.

Stefan Björk räknar med att seglatserna kommer att kosta mellan 20 och 25 miljoner kronor per säsong. Till det kommer kostnader för reparationer och underhåll.

– Men vi har sett att hon verkar vara i bra skick.

I uppgörelsen med Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg som äger SOIC AB ingår att skeppet ska lämnas tillbaka inom ett till två år när seglatserna är avslutade. Greencarrier tar över SOIC Management, som är ett dotterbolag till SOIC AB, men hyr alltså skeppet.

Lennart Hedström är ordförande i SOIC AB meddelar att det funnits intresse för att använda skeppet från flera håll.

– Vi har fått flera mer eller mindre seriösa förslag genom åren men bedömer att Greencarrier har de resurser som krävs. Vi vill att skeppet ska segla och vi vill få tillbaka ett skepp som är i minst lika bra skick.

Vid kajen utanför ligger Götheborg med den stora akterflaggan majestätiskt vajande i vinden. Bredvid står några personer som är sugna på att segla igen. Det är personal som sköter om underhållet och som gärna vill kasta loss.

– Ett skepp ska inte ligga stilla, det ska röra sig. Jätteroligt att Götheborg ska segla igen, men det blir mycket jobb innan dess, hon är lite ringrostig, säger Marie-Louise Edholm, ansvarig för underhållet på däck.

– Det finns problem, men det löser vi, säger Nils Myers, maskinchef.

Ostindiefararen Götheborg är en replika av skeppet med samma namn som förliste i inloppet till Göteborg 1745. Bygget av den nya Ostindiefararen kostade 250 miljoner kronor och startade 1995. Åtta år senare sjösattes fartyget. Mellan år 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och hem igen. Sedan följde ett antal mindre expeditioner i Sverige och Europa.

I samband med att nya Masthuggskajen byggs ska Ostindiefararen flytta över dit och öppna för publik verksamhet, det handlar om tidigast år 2022.


Text: Martin Strömberg • 2019-08-09
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top