Hur står sig 40-åringen Flipper 850 mot dagens motsvarighet, Flipper 880 ST? // Foto: Martin Ridne

Artiklar

Generationsfajten: Flipper vs Flipper

De är lika långa, har akterruff och är konstruerade för en stor familj som vill semestra till sjöss. Men hur står sig 40-åringen Flipper 850 mot dagens motsvarighet, Flipper 880 ST? Vi låter klassikern gå en match mot nykomlingen – med oväntat resultat.

Text: Mikael Mahlberg • 2019-08-24 Uppdaterad 2022-04-27

Historiska superfajter är tyvärr omöjliga i sportvärlden. Åldersskillnaden gjorde att världen missade Mike Tyson mot Muhammed Ali. Tyvärr får vi aldrig veta om 2019 års finska hockeylandslag hade kunnat spöa Sovjets forna superfemma.

Eller hur en ung Diego Maradona stått sig mot dagens Lionel Messi.

Med båtar är det däremot fritt fram att ställa konkurrenter från olika decennier mot varandra.

Till skillnad från idrottshjältar blir de ofta både snabbare och bättre med åren tack vare nya motorer och mer utrustning.

En molnfri sommardag hoppar vi därför ombord på en pedantiskt skött Flipper 850 som ligger på Viggbyholms båtklubb i Täby. Tack vare familjen Andersson-Lundells omvårdnad är det mest de kantiga formerna och den lätt ålderdomliga teakinredningen som skvallrar om att detta exemplar sjösattes för 33 år sedan.

Flipper 850 är en av varvets största succéer genom tiderna och ritades för att bli en sommarstuga på sjön.

Med rejäl akterruff, stor toalett och sovplatser för fem, sex personer var det här en enorm båt vid säljstarten 1979. Dessutom såldes den in som sportig, vilket vid den här tidpunkten betydde planande. Men trots att Flipperkonstruktören Sigurd Isacson försåg skrovet med sitt klassiska “karateslag”, alltså ett urtag i aktern för snabbare planing, räckte inte Volvo Pentas PRO40 på 130 hästkrafter till. Så småningom kom starkare motorer och vårt testexemplar har en nyare Penta AQAD41A på 200 hästkrafter och toppfart på drygt 25 knop.

 

Generationsfajten: Flipper vs Flipper

Trots den starkare motorn ligger Flipper 850 i lä när vi jämför med varvets nuvarande akterruffare, Flipper 880 ST, som kom 2013.

Ett stenkast bort från båtklubben ligger Flipper marin, där jag och fotograf Martin plockar upp nycklarna till ett blott två år gammalt exemplar av Flippers nuvarande flaggskepp. För designen står den fartglade norrmannen Espen Thorup, och den här gången gör Flippers största modell skäl för benämningen sportig. På akterspegeln hänger två 300 hästars Mercury Verado. Nya 880 ST har alltså tre gånger så stark motor som trotjänaren Flipper 850!

Medan familjen Andersson-Lundell något mödosamt lägger ut från Y-bommarna med sin 33 år gamla Flipper med singelmontage, glider jag enkelt ut med hjälp av joystick och bogpropeller. Nu ska vi under en heldag jämföra gammal mot ny.

Drömmatchen kan börja.

 

Generationsfajten: Flipper vs Flipper
Generationsfajten: Flipper vs Flipper

Sjöegenskaper:

Vi styr ut mot Stora Värtan i kolonn. I täten plöjer familjen Andersson-Lundells Flipper 850 fram i maximal marschfart på 20 knop – tillräckligt raskt för att komma ut i ytterskärgården på två timmar och bra mycket snabbare än vad tidiga exemplar med PRO40-dieseln mäktade med. Men jag kör enkelt om. Med 600 hästar och toppfart på närmare 50 knop känns Flipper 880 ST rastlös i farter under 25 knop. Först i närmare 30 hittar skrovet ett naturligt plant gångläge. Att jag kör en nio meter lång, akterruffad familjebåt är svårt att tro, snarare känns den som en mindre daycruiser. Men även i denna fart viner de två Veradomotorerna snarare än bullrar och skrovet klyver de få svallen utan stötar.

Det är roligt bakom ratten!

I kölvattnet slingrar Flipper 850 fram. Dieselmotorn från 1980-talet brölar öronbedövande i planingsfart och snart saktar klassikern ner till behagliga 8 knop, en fart som bättre lämpar sig för 850:ans flacka skrov, som har rykte om sig att stöta i krabb sjö. Tack vare 400 fler hästkrafter och ett överlag bättre skrov tar Flipper 880 ST hem ronden om sjöegenskaperna utan problem.

Att åka i:

Att borda den gamla 850:an kräver snudd på en alpinist. Är båten förtöjd med aktern mot bryggan måste man klättra över den stora lådan som rymmer akterruffen. Väl nere i den djupa, teakklädda sittbrunnen känns vattnet avlägset. Friborden är höga och sittbrunnen är klämd mellan akterruffen och förruffen. Den känns verkligen som en brunn. Fördelen – vilket familjen Andersson-Lundell framhåller – är att småbarn lugnt kan släppas fria ombord utan risk för att ramla i vattnet.

Skönt vid tilläggningar och under gång.

Generationsfajten: Flipper vs Flipper

När solen steker brunnshålet blir lösningen att klättra en våning upp, till akterruffens tak. På denna

plana yta sitter man bra med räcken att hålla sig i, men utan ryggstöd. En annan lösning är att med en god bok och kudde via skarndäcken ta sig till det plana, trygga fördäcket. Här hörs dieselmotorn bara som ett avlägset surrande.

Men den moderna Flipper 880 ST är ändå den klart bekvämaste båten att åka i – i såväl regn som rusk. ST står för Sport top, den smartaste funktionen ombord som gör 880:an till snudd på en daycruiser. Taket är ett slags rullgardin i kapelltyg. Med ett enkelt ryck drar jag bort det och då badar hela sittbrunnen i sol. Ett ryck tillbaka och alla passagerare är regnskyddade. På helt nya båtar sker det dessutom med en härligt slö knapptryckning. Solen gassar över den enorma U-soffan längs babordssidan, där sju personer faktiskt ryms – och kan prata med varandra även i marschfart. Bensinmotorerna är tystare än 850:ans diesel och de höga rutorna skalar bort vindbruset. Ett kliv akteröver hittar vi en bekväm solbädd för tre personer, visserligen precis bakom motorerna men en trevlig plats i lugnare farter. Att kliva ombord och i land med aktern mot bryggan går lätt, tack vare en bred gång från sittbrunn till badbrygga – en klar skillnad mot den bökiga bergsbestigningen på 850:an. Ronden går återigen till Flipper 880 ST, en öppnare och behagligare båt att åka i oavsett väder.

 

Generationsfajten: Flipper vs Flipper

Att bo i:

Så fort ankaret är kastat, motorerna stängts av och lugnet lägrat sig över viken vänder den 40 år gamla Flipper 850 spelet till sin fördel. De kantiga formerna döljer nämligen ett förvånansvärt rymligt inre. Trots att klassikern är två centimeter kortare och hela femton centimeter smalare än moderna 880 ST känns den tack vare de höga friborden betydligt större.

Flipper 850 är världens enda niometersbåt där man måste ta några steg in på toan för att nå själva stolen. Så stort är toalettutrymmet, som dessutom ligger avskilt i aktern, på styrbordssidan. Vägg i vägg hittar vi den luftiga akterruffen, som rymmer en enkel vuxenkoj och en 180 centimeter lång bädd tvärs över motorlådan. Vissa båtar är utrustade med extra pullmankoj så att tre kan sova där. De får stå ut med en lätt dieseldoft efter körning, som till viss del kan avhjälpas med en motorrumsfläkt. Överlag är akterruffen en höjdare. Den lilla lådan i aktern på Flipper 880 ST bleknar i jämförelse. Faktum är att vi får leta ett tag innan vi hittar ingången, som är halvt gömd under solbädden i aktern. Viss akrobatik krävs för att krypa in, det gäller att de sovande saknar anlag för klaustrofobi. Men väl inne ligger man bra och den breda bädden rymmer faktiskt en vuxen och två barn – lika många som i Flipper 850 med pullmankoj.

Så fort vi går föröver i båtarna vinner dock gamla Flipper 850 på knockout. Tack vare att toan skuffats undan akteröver, blir ruffen under fördäck enorm. Kojerna är över två meter långa, och ståhöjden tillräcklig för de

flesta vuxna. När vi öppnar dörren till sovutrymmena förskepps i Flipper 880 ST möts vi istället av en orgie i compact living. Först en minimal hall med avklädningsbänk. Det känns som ett dödutrymme med oklar funktion. Från denna leder en dörr in till den trånga toaletten om babord.

Själva ruffen är också kort och täcks helt av en – visserligen bekväm – dubbelsäng. När det gäller sovutrymmena utklassar 40-åringen Flipper 850 nya 880 ST. Först när vi kommer till pentryt blir det jämnt mellan Flipprarna. Avställningsytan är likvärdig, och mot 880:an med sin moderna keramiska, lättstädade spis står 850:ans klassiska gasolspis, som briljerar med en ugn.

Hugget som stucket, alltså.

 

Generationsfajten: Flipper vs Flipper
Generationsfajten: Flipper vs Flipper

Miljö och plånboken:

Trettio års utveckling gör Flipper 880 ST både snabbare och bekvämare än sin äldre släkting, men när det gäller bränsleförbrukning vinner gamla Flipper 850 solklart.

Visserligen är AQAD41-motorn liksom andra marindieslar totalt befriad från partikelfilter och andra renande åtgärder, men tack vare 850:ans platta skrov stannar bränsleförbrukningen på strax över 1,2 liter per sjömil – fantastiska siffror för en nästan nio meter lång och tre ton tung båt.

Flipper 880 ST klarar en marschfart på drygt 30 knop. Priset får både miljön och plånboken betala. De

två kompressormatade 300-hästarna på vår testbåt dricker drygt två liter bensin per nautisk sjömil, eller

över 60 liter i timmen. Den som vill komma billigare undan kan förstås välja mindre motorer, förslagsvis standardalternativet som är två 150-hästare. De räcker till en sportig toppfart på 37 knop och en rimligare förbrukning.

Precis som på 1980-talet siktar Flipper idag på att göra snygga båtar utan att hamna i den yttersta premiumklassen. Och faktum är att nypriset på de två båtarna är ganska lika, när man räknar med inflationen. På båtmässan 1979 fick man betala 189 000 kronor för den då helt nya Flipper 850 med PRO40-motor, vilket blir 720 000 kronor i dagens penningvärde. En Flipper 880

ST med en enkel 250-hästare kostade strax över 900 000 kronor vid introduktionen år 2013. Numera säljs den enbart med dubbelmontage, vilket driver upp priset. Från och med i år heter flaggskeppet 900 ST och säljs med fler finesser som elmanövrerat tak och extra badbrygga, vilket drivit upp priset till 1,4 miljoner.

 

Och vinnaren är …

Dessa båda på pappret så lika bobåtar är i själva verket så olika att en klar vinnare är svår att utse. Flipper 880 ST är sportigare, snabbare och har en trevligare sittbrunn. Akterruffen är visserligen liten men skymmer heller inte sikten. Fem personer kan sova ombord, så länge de inte besväras över hövan av trånga utrymmen.

Gamla Flipper 850 är byggd som en sommarstuga, och  när det gäller boendekomforten spöar den nykomlingen på alla punkter. Dessutom är den bränslesnålare och därmed snällare mot både miljö och plånbok. När vi på eftermiddagen lägger till i Täby står det därför 2–2 i ronder mellan klassikern och nykomlingen.

Med tanke på att det skiljer 30 år mellan kombattanterna, får det räknas som en moralisk seger för klassiska

Flipper 850.

Bilder: Klassiska sportbåtar från 70- och 80-talet

Flipper 850 = familjebåt

HT-supertest: Bella, Yamarin och Flipper


Text: Mikael Mahlberg • 2019-08-24
ArtiklarpraktisktbatagandeFlipper 850
Scroll to Top