Maersk Pelican med sina två rotorsegel för att spara bränsle // Foto: Maersk

Artiklar

Sparar över åtta procent med segel

Maersk nöjda med sina finska rotorsegel

Text: Martin Strömberg • 2019-11-07 Uppdaterad 2019-11-07

Det finska företaget Norsepower skriver på sin hemsida att deras två rotorsegel på Maersks tankfartyg Maersk Pelican har reducerat bränslebehovet med 8,2 procent.

Mätningarna gjordes mellan 1 september 2018 och ett år framåt och det innebar minskade utsläpp av koldioxid på 1 400 ton.

Oberoende experter från Lloyd´s Register´s Ship Performance Group har analyserat och bekräftat siffrorna och Maersk har beslutat att fortsätta att använda rotorseglen på Pelican.

Norsepower har installerat rotorsegel på tre lastfartyg i trafik: MV Estraden, ett roll-on roll-off-fartyg , färjan Viking Grace som går mellan Finland och Sverige och oljetankern Maersk Pelican. 

Rotorsegel har funnits ända sedan 1920-talet. Till skillnad från traditionella segel har det färre rörliga delar och mindre underhållsbehov.

Den roterande cylindern tar tillvara på Magnuseffekten som innebär en kraft som uppstår när luft accelereras på ena sidan cylindern och bromsas på den andra.

Undertrycket ger fartyget skjuts framåt med störst effekten i stark halvvind. På läns är det snarast luftmotståndet från rotorn som ger kraft framåt medan effekten i motvind är obefintlig.

Färjerederiet Scandlines ska installera rotorsegel på ett av färjorna mellan Rostock och Gedser.  Där är den vanligaste vinden halvvind i bägge riktningar.


Text: Martin Strömberg • 2019-11-07
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top