Båtnytt

Finsk strejk kan slå mot svenska resenärer

Kan innebära att en stor del av båttrafiken mellan Sverige och Finland stannar

Finsk strejk kan slå mot svenska resenärer
Den finska strejken kan ställa till det för svenska resenärer nästa vecka // Foto: Viking Line

Nästan alla finlandsfärjor kan bli kvar i hamn nästa vecka.

– Vi tycker att det här är jättetråkigt. Vi är inte en part i den här strejken och kan inte påverka det, säger Hans Friberg, operativ chef på Tallink Silja AB, enligt svt.se.

Fackförbund efter fackförbund hotar med att gå ut i strejk i Finland. Det här när en stor poststrejk nu går in i sin andra vecka.

Ett av dem är Finlands Sjömans-Union, och det kan påverka även svenska resenärer.

En stor del av trafiken riskerar att stanna

Från och med måndag morgon den 25 november hotar de att stoppa alla fartyg som reser under finskt flagg. Det innebär att en stor del av båttrafiken mellan Sverige och Finland riskerar att stanna

"Passagerarfartyg under finsk flagg, och som anländer finsk hamn efter kl. 06, blir liggande i hamn och medlemmar av Finlands Sjömans-Union följer inte längre med fartygen ut till sjöss", skriver de på sin hemsida.

Om konflikten inte är löst innan dess påverkas nästan samtliga Viking Line-fartyg, Silja Line-fartygen Silja Senerade och Baltic Princess och passagerartrafiken med Wasaline mellan Umeå och Vasa.

– Det är jättetråkigt om det går så att våra resenärer kommer att drabbas. Men jag tycker inte att man ska vara orolig, jag hoppas att parterna löser det på ett bra sätt innan dess, säger Hans Friberg, operativ chef på Tallink Silja AB.

Han utlovar information till resenärerna ifall strejkåtgärderna verkställs. Det gör även Wasaline.

– Blir det så får man boka eller få pengarna tillbaka. Vi följer utvecklingen och går ut i god tid med information till resenärerna, säger Peter Stålhberg, vd på Wasaline.

"Vi kan bara beklaga situationen"

För Viking Line-resenärer påverkas trafiken på fartygen Mariella, Gabriella, Amorella, Viking Grace och Rosella.

"Eftersom vi inte är en part i denna strid kan vi bara beklaga situationen som uppkommit. Vår förhoppning är att parterna så snabbt som möjligt kommer överens och finner en konstruktiv lösning till konflikten. Vi informerar senare om eventuella flyttnings- och avbeställningsförfarande av bokningar", skriver företaget på sin hemsida.

Ja
0
2
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!