Den rekommenderade motorstyrkan börjar vid 300 hk och sträcker sig upp till dubbla 4,2 liter V6:or från Yamaha // Foto: Max Carlgren

Artiklar

TEST: Buster Phantom – en pendlarbåt i lyxklass

När Buster ger sin Phantom tak över huvudet är det mesta rätt. Resultatet är en pendlarbåt i lyxklass – med pris därefter.

Text: Anna Sandgren • 2020-01-28 Uppdaterad 2021-06-09

 

Phantom Cabin är Busters största kabinbåt genom tiderna och baserad på det öppna Phantomskrovet. Den funktionella hytten bjuder plats för tolv personer. Vi kliver ombord via en av två rejäla badplattformar i aktern, vilka känns igen från föregångaren. De underlättar av- och ombordstigning, men framförallt bidrar de till att snygga till båtens visuella linjer genom att effektivt rama in motorerna och även skydda dem. Positivt är att däcket är konstruerat utan nivåskillnader och försett med halkfri durkplåt – däcket går i ett utan störande steg eller nivåskillnader. Akterdäcket är tillräckligt stort för att du ska kunna röra dig snabbt och erbjuder plats för att stuva prylar, att använda som fiskeplattform eller hänga en solig dag när du har fått nog av socialt prat inne i kabinen – och längtar efter frisk luft utan för mycket vind i håret. Det finns bra med grabbräcken att hålla sig i. 

 

TEST: Buster Phantom – en pendlarbåt i lyxklass

 

Framför motorfästet sitter en vattensportsbåge som fungerar som fäste för en rejäl fenderhållare. En stor skjutdörr leder in i hytten via aktern. Direkt till babord väntar en stor U-soffa med plats för fem personer att sitta bekvämt under färd. Här finns även ett utfällbart bord.

Genom att vinkla ryggstödet på den främre passagerarsoffan föröver skapas plats för åtta personer runt matbordet.

Till styrbord om soffa och bord finns ett längsgående litet pentry med spis, ho, vattenkran och gott om stuvfack. Phantoms bredd, 2,84 meter, gör att det är plats nog för en tillräckligt bred mittgång inne i hytten. Längre föröver till styrbord sitter föraren i en bekvämt fjädrande fåtölj. Till babord finns en passagerarsoffa med plats för två personer. Både förare och passagerare har bekväma fotstöd, som går att vinkla.

 

TEST: Buster Phantom – en pendlarbåt i lyxklass

 

I båten sitter Busters egna infotainmentsystem med dubbla Q-smartskärmar på vardera 16 tum inbäddade i styrkonsolen. Q-system ger förutom vanlig kartinfo också snabb och tydlig information om väder, hastighet, olika motorvärden med mera. Här finns dessutom radio och förinspelade filmer redo att bistå den mindre sjövana med tips om bland annat tilläggning och knopar.

Som tilläggsutrustning går det bland annat att få ais.

Vår testbåt har försetts med en extra tiotumsnavigator framför passagerarsätet. Passagerarplatsen bjuder även ett stort stuvfack, samt grabbräcken att hålla sig i om färden skulle vara skumpig. Innan vi kastar loss drar jag upp handtagen i den rejäla dörren som leder ut mot fördäck och kliver ut. Också här har säkerhetstänket stått i fokus, med hög reling och bra räcken att hålla sig i. Durkytan är stor nog att använda både för att stuva last, eller prova fiskelyckan. Här finns också plats för tre passagerare att sitta och gott om stuvutrymmen under de gasdämpade luckorna. 

 

TEST: Buster Phantom – en pendlarbåt i lyxklass

 

Vår båt är utrustad med dubbla 200-hästare från Yamaha och Yamahas drive-by-wire-system och joystickstyrning. Systemet styr på ett effektivt sätt motorernas riktning, effekt och växelsystem. Under själva körningen kan det användas för att automatiskt synkronisera och trimma motorerna, samt som farthållare. Det är en enkel match för mig att manövrera ut bland alla båtar som trängs i den lilla hamnen i Finland, dit vi rest för att se vad den finska fantomen går för. Vi sicksackar oss mjukt och smidigt ut mot öppet vatten. Båten följer minsta rattutslag och imponerar direkt med sin kursstabilitet. Jag skjuter fram reglaget. Vi passerar snabbt planingsfart och kommer upp i toppfarten på drygt 40 knop. Vi är fyra personer ombord och har drygt halv tank. Vet du med dig att du ofta lastar båten tungt och vill nå högre hastigheter kan du satsa på starkare motorer. Du kan välja mellan singel- eller dubbelmontage. Den rekommenderade motorstyrkan börjar vid 300 hk och sträcker sig upp till dubbla 4,2 liter V6:or från Yamaha på totalt 600 hk (2x 300 hk). Utrustad med maxstyrkan toppar Cabin på över 53 knop och har en bekväm marschfart från 25 knop och ända upp till över 40 knop.

En bränsleekonomiskt vettig fart ligger runt 25-27 knop.

Enligt Busters siffror drar båten strax under två liter per distans, självklart beroende på val av motorer. Precis som på den öppna Phantom är bränsletankarna väl tilltagna och rymmer hela 800 liter. Här och nu räcker det fullkomligt med de totalt 400 hästarna som pryder akterspegeln. Gången är harmonisk, trygg och faktiskt – elegant. Phantom är med sitt 22-gradiga skrov en välsvarvad skapelse som trivs i sjö och vågor. Jag girar skarpt, gång på gång. Första gångerna sänker jag på rutin farten ett par knop och trimmar in motorerna, men det visar sig inte behövas. Greppet i sjön imponerar.

 

TEST: Buster Phantom – en pendlarbåt i lyxklass

 

Stor vikt har lagts på ljudisoleringen. Trots full gas och en hel del vågor är ljudvolymen inne i hytten överraskande låg. Vi kan utan problem fortsätta hålla normal samtalston. Ett annat mycket stort plus är den goda sikten. Var du än sitter i båten har du god sikt, något vi inte är bortskämda med sett ur ett historiskt hyttbåtsperspektiv. Båten kommer rikligt utrustad redan i standardutförandet med bland annat elektronisk-hydraulstyrning, trimplan, dubbla batterisystem, elektrisk taklucka, pentry samt ho med vattenkran och en liten nödtoalett som fälls in under ena sätet.

Bogpropeller är tillval, däremot är tunneln för den redan förberedd för att underlätta en efterinstallation.

Tillval är även joystick, kyl, värmare, gardiner med mera. Buster Phantom är en modern hyttbåt för den kräsna och medvetna pendlaren som vill köra smärtfritt oavsett väderförhållanden. I stort sett sitter precis allt där det ska, det enda som möjligtvis är ett hinder på vägen är priset. I standardutförande ligger prislappen på drygt 1,8 miljoner kronor.

Fotnot: Testet är publicerat i Båtnytt 2018/8

 

TEST: Buster Phantom – en pendlarbåt i lyxklass

Test: Buster M – ny design på storsäljaren

Test: Pioner 14 Active – Linder Sportsman 445 Max – Buster S1

Båttest: Yamarin Cross 75 BR, Buster Super Magnum, Anytec 750 SPD och XO 240 RS Open


Text: Anna Sandgren • 2020-01-28
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top