Targa 27.2 bjuder på ett förfinat koncept med större komfort och förbättrade köregenskaper // Foto: Max Carlgren
Targa 27 – en uppfixad klassiker
Båten behåller sitt grepp i sjön oavsett hårda provokationer.
Den första Targa 27:an lanserades under Helsingfors båtmässa redan 1991. Sedan dess har 27-fotaren blivit något av urtypen för en Targa och en försäljningsframgång.
Efter 200 byggda båtar förnyades konceptet ytterligare när Targa 27.1 lanserades 2002. Det som fram- förallt utmärkte 27.1 var den nya designen av bottnen. Den blev en än större försäljningsframgång och har sålts i hela 400 exemplar.
2018 var det alltså dags att under båtmässan i Helsingfors premiärvisa ytterligare en ny 27-fotare under det fullt logiska namnet Targa 27.2.
Att helt kasta ett extremt framgångsrikt koncept över bord vore så klart dumdristigt och inte likt Botnia Marin.
Det märks också i tänket bakom 27.2-modellen.
Den följer i stora drag samma lösningar som resten av Targa-familjen med sitt walk-around-koncept, flybridgen, den påkostade teakinredningen och de praktiska skjutdörrarna.
Sett till funktion går tänket från de senaste Targa-modellerna alltså igen. Samtidigt lanseras 27.2 som en helt ny båt.
En påtaglig förändring är att hytten har blivit bredare.
Nu finns plats för en större L-soffa med bord, men också för en dubbel passagerarbänk. Det gör att tre personer kan sitta vända i färdriktningen. En annan följd av att hytten blivit större är att det nu går att ta sig in i akterkabinen utan att behöva fälla upp salongsbordet. Akterkabinen har vuxit avsevärt och här finns plats nog för två dubbelkojer. Styrbordskojen på sedvanligt Targa-manér är ovanligt lång.
Dessutom har toalettutrymmet vuxit och här råder numera full ståhöjd. Även skåpen har blivit större. Du kan beställa till en dusch som extra tillbehör, om du har behov – plats finns det i varje fall. Samtidigt har 27.2 fått som standard att det går att ta sig till och från wc:n från hytten.
Den första 27:an hade bara ingång via däck men på 27.1 fanns det möjlighet att välja till invändig åtkomst till toaletten.
På 27.2 är alltså den invändiga åtkomsten standard. Även om pentryt är placerat på samma ställe som på föregående modell, noterar vi en positiv förbättring då layouten numera erbjuder en fiffigare lösning för skåp och lådor.
Rent visuellt har nyheten begåvats med ett modernare exteriört designstuk. Förklaringen ligger förmodligen i greppet att även förse 27.2 med det där lilla designvecket i hyttsidorna, som tidigare bara var förunnat de större modellerna. Dessutom har varvet nu satsat på att ge båten en negativ akterspegel.
Sammantaget små förändringar kan tyckas, men faktum är att dessa två detaljer ger 27.2 ett både något tuffare och samtidigt ännu mer arbetat uttryck.
Nya Targa 27.2 har även blivit 29 centimeter längre än sina föregångare.
Det må inte låta mycket, men faktum är att just den här förlängningen är det som krävs för att motorrummet ska rymma Volvo Pentas stora D6-400.
En rejäl motor som utlovar väsentligt mer knuff i båten än vad vi är vana vid från tidigare Targa 27:or. I dagens testbåt sitter dock inte värstingmotorn, utan det helt klart vettiga alternativet Volvo Pentas D6-330 på 300 hästar.
Det räcker mer än väl för att få den 4,1 ton tunga båten att kännas bekvämt pigg.
Köregenskaperna då?
Jo, här märks också en förbättring.
Botnia Marin vet hur bra och rejäla sjöjeepar ska byggas och vet hur kräsna kaptener vill att en båt ska bete sig. Targa har alltid varit försedda med oklanderligt goda sjöegenskaper. 27.2 har redan med 330-hästar knappast någon planingströskel alls.
Med en än starkare motor lär den vara snudd på omärkbar. Vi är många båtar ute på havet under vår testdag och svallvågorna från dem bjuder in till utmärkta testförhållanden.
Vår 27-fotare flyger fram över vågorna.
Det sprutar visserligen en del vatten i några av de riktiga bamsevågorna, men det skjuts effektivt åt sidan av de rejäla vindrutetorkarna. Gången är trygg. Båten behåller sitt grepp i sjön oavsett hårda provokationer. Ljudvolymen är låg inne i hytten, inget skramlar och allt sitter ordentligt fast. Som mest kommer vi med fyra personer ombord upp i 35 knop.
En vettig marschfart hittar vi runt 26-27 knop.
Akterdäcket har längsgående sittbänkar, med plats för två, på vardera sida av friborden. Under sittbänkarna finns stora förvaringsutrymmen. I akterkant av själva hytten och på vardera sida om stegen som leder upp till flyen är två enklare bänkar placerade.
Tillsammans med ett bord bildas en rymlig matgrupp. Utan bordet uppe är akterdäcket en utmärkt plats för att placera olika former av mer skrym- mande last. Det här är en beprövad layout som känns igen från tidigare modeller.
Jag gillar att säkerhetstänket fortsatt får stå i fokus.
Friborden är höga, grabbräckena många och välplacerade. Det snyggt teakförsedda räcket är även det högt och löper längs hela akterdäcket. Gångborden är breda och du kommer ut till badbryggan genom att öppna en rejäl akterport. Föröver dominerar den rymliga U-soffan med gott om förvaring under.
Faktum är att 27.2 känns snudd på lika stor som storasyster Targa 30, tack vare den genomtänkta däckslayouten. Uppe på flybridge sitter tre personer bekvämt. Inredningen är funktionell och enkel utan att kännas spartansk.
Fotnot. Texten är från 2018 och publicerades i Båtnytt 2018/9
Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!
Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.
Text: Anna Sandgren • 2020-03-25
Artiklar • praktisktbatagande