Båtnytt

TEST: Oändliga möjligheter med Hanse 548

I nya Hanse 548 erbjuds nästan oändliga möjligheter att välja kulörer och konfigurationer.
Samtidigt seglar den 20 ton tunga båten överraskande väl.

TEST: Oändliga möjligheter med Hanse 548
Hanse 548 är mer än fem meter bred och över 16 meter lång, men rorsman har ändå överblick och kan känna god kontroll över ekipaget // Foto: Joakim Hermansson

 

Vi äntrar sittbrunnen som är stooor, även för att vara på en 55-fotare, men Hanse har inte anammat den franska lösningen med dynförsedda schäslonger i sittbänkarnas förlängning upp på rufftaket. Istället finns på ruffskjutluckans båda sidor stora flushade luckor, med mörktonat plexiglas som formats efter däck, för att ge extra ljusinsläpp i akterhytterna.

Ett bord framför varje sittbänk kan fås elektriskt justerbart i höjd, för att kunna bilda två stora solbäddar. Passagen genom sittbrunnen kan ske utan krångel mellan borden och längre akterut mellan styrpiedestalerna.

Akterspegeln är öppen, då sittbänkarna på var sida fälls upp.

Mellan dessa placeras med fördel en wetbar för 78 500 kronor som innehåller grill och ho med tryckvatten, så att man kan stå på den nedfällbara badplatt- formen och grilla. Den fälls ut hydrauliskt och lämnar plats för en liten gummijolle och vattenleksaker innanför akterspegeln. Många pluspoäng för höga handtag på den stadiga badstegen, som kan skjutas in på gejdrar i badplattformen.

Dubbla storskotspunkter finns som standard mellan sprayhooden och den gigantiska solbädden uppe på överbyggnaden, men dessa kan också placeras centralt längre akterut, uppe på den T-top som är tillval för knappt 300 000 kronor.

 

De dubbla förstagen har, liksom ankaret, sin ändamålsenliga plats ute på det stadiga rostfria peket. En elektrisk Furlex säkerställer snabba stagvändningar med coden uppe.

 

Med Hanse 548 skjuter varvet kanske främst in sig på dem som vill ha lata dagar i varma vatten, men för att komfortabelt kunna förflytta sig mellan destinationerna i Karibien eller Medelhavet behöver båten också kunna segla väl.

Ändå måste den vara lätthanterlig, och har därför förberetts med en recess i däck för att sänka ned skenan till den självslående focken, ett segel som passar fint även i trånga skandinaviska skärgårdar. På det kraftiga rostfria peket i den provseglade båtens stäv vilar inte bara ankaret, utan också ett extra förstag med elektrisk Furlex för 135 000 kronor.

Där kan ett modernt codesegel rullas, och är då både undanstuvat och ändå snabbt redo för segling, samtidigt som det relativt kvickt också kan rullas in för att passera det ordinarie förstaget i stagvändningar eller gippar.

Hela segelkonfigurationen är uttänkt redan på ritbordet, av välkända Judel/Vrolijk & Co. De har även gett Hanse 548 både stäv och akter som är i det närmaste vertikala, för att få en prestandahöjande längre vattenlinje. Vid stillaliggande är den 14,9 meter, men måttet ökar vid 15 graders lutning till hela skrovlängdens 15,75 meter.

 

På varje sida i förens ägarhytt finns dubbla skrovfönster, och den som tröttnar på utsikten kan istället fälla ner hyttakets integrerade tv.

 

När Båtnytt provseglar båten på vattnen utanför Port Ginesta, sveper vindbyarna ner över de närliggande bergen och ger lite extra krydda åt den annars ganska stillsamma seglatsen. Hanse 548 är utan tvekan en stor båt, och väger sina modiga 20 ton, men när codeseglet rullas ut minskar känslan av att båten egentligen är underriggad i mer moderata vindar.

Självklart vore det inte möjligt att segla omkring i chikaner hur som helst, men jag tycker ändå att båten för sin storlek är responsiv på rodret, kan svänga smidigt och hyfsat snabbt kommer upp i god fart. Polardiagrammets knappt åtta knop på kryss i sex-sju sekundmeter överensstämmer med verkligheten, och på ren halvvind med codeseglet utrullat når vi nästan tio knop i samma vindstyrka.

Det är faktiskt inte alls illa.

Sex stora skrovfönster på vartdera fribordet ger inte bara ljus in, utan också en utsikt som minskar källarkänslan och ger en air av däckssalong. Rutorna är jämnt fördelade över förens ägarhytt, akterkabinerna och salongen, men den sistnämnda placeringen krävde strukturella förstärkningar av kolfiber runt vantinfästningarna för att ens vara möjlig.

I övrigt byggs skrovet liksom däcket i en sandwichkonstruktion av glasfiberarmerad vinylester runt en kärna av balsaträ, med snickerier som är fanerade med riktigt trä. Mattlackad mahogny är standard, men ek eller kastanj kan fås för 75 000 kronor extra, plus 116 000 kronor för högglansfinish.

 

Drygt fem meters skrovbredd ger en storslagen salong för dussinet människor att sitta bekvämt. Ett riktigt navbord erbjuder fin plats för arbete.

 

Drygt fem meters skrovbredd ger en storslagen salong, med möjlighet för gott och väl dussinet människor att sitta bekvämt i två väl tilltagna L-soffor, och strax intill erbjuder ett riktigt navbord fin plats för arbete.

Pentryt är längsgående om styrbord, med förvaringsutrymmen i mängd och en köksö med ho strax intill ned- gångstrappan. Det kan utrustas med såväl mikrougn som diskmaskin och kombinerad kyl och frys i rostfria lådor, för att bli lika välfungerande som hemma.

Ägarversionen av båten har tre rejäla hytter med dubbelbäddar, och en med våningssäng, men förpiken kan också delas upp i två hytter med varsin toalett. Den som inte väljer det får istället en verkligt generös ägarhytt med stor garderob, privat toa med dusch och möjlighet att välja till en nedfällbar tv som integreras i hyttaket.

 

Pentryt har köksö med ho strax intill nedgångstrappan, och kan utrustas med såväl mikrougn som diskmaskin och kombinerad kyl och frys.

Två toaletter är standard ombord, men ytterligare
två kan väljas till i den interiörversion som tilltalar storfamiljer eller charter­ bolag mest.

 

Akterhytterna är alltid likadana oavsett konfiguration i övrigt, men med något mer bredd i babords akterhytt än i styrbords dito, så att bäddplaceringen med huvudändan akterut bereder plats för en skön soffa ut mot skrovsidan.

Två toaletter är standard ombord, men ytterligare två kan väljas till i den interiörversion som förmodligen kommer att tilltala storfamiljer och chartergäster mest. Vi spår nämligen att många exemplar av Hanse 548 kommer att köpas och utrustas för ändamålet av privatpersoner som låter dem gå i charter.

I så fall kan de även kompletteras med en extra liten hytt allra längst fram i fören, för en skeppare som tar väl hand om ägarens investering och är beredd att bo i den mycket rymliga ankarboxen.

Text: Joakim Hermansson

Foto: Joakim Hermansson och Bertel Kolthof

Fotnot: Texten är publicerad i Båtnytt 2018/4

 

Ja
21
4
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!