Båtnytt

Sea Ray 310 SLX – ingen uppblåst badbåt

Har en genomtänkt inredning och alla detaljer på plats.

Sea Ray 310 SLX – ingen uppblåst badbåt
Sea Ray 310 SLX visar sig gå bra i sjön, har en genomtänkt inredning och alla detaljer på plats // Foto: Pär Olsson

 

Jag börjar räkna i förbrunnen och hittar snabbt sex stycken i friborden. Förarplatsen har två och passagerarsoffan bara en. Men strax bakom sätena finns fem till som kompensation. Bakom aktersoffan tre till och de sista två sitter vid solbädden i aktern.

Sammanlagt finns det nitton mugghållare i Sea Ray 310 SLX, något av ett inofficiellt rekord i drickaförvaring.

Men det näst intill obegränsade antalet mugghållare är mest en lustig detalj. Jag brukar förhålla mig ganska kallsinnig till stora amerikanska bowriders. De är ofta dyra (så är fallet med 310 SLX då den tillverkas i USA och inte i Polen), plastiga och inte helt genomtänkta.

Så när jag först ser 310 SLX vid kajen är första tanken att det är ytterligare en uppblåst badbåt med saftig prislapp. Men jag ändrar åsikt gradvis under dagen. Den visar sig gå bra i sjön och har en genomtänkt inredning och alla detaljer på plats.

Den enda invändningen mot förarplatsen är att ratten sitter för långt ut mot styrbordssidan. // Foto: Pär Olsson

 

Vi börjar inzoomat och kikar på detaljerna. I förbrunnen sitter fyra personer vända framåt mot två breda ryggstöd. Vi talar om fyra personer med inte så breda axlar. Är passagerarna lite större sitter man två personer vända framåt.

Du kan även lägga i skivor på bordsstativet och bygga en full solbädd i fören. Dörren öppnas in mot sittbrunnen så du kan fortfarande gå fram och tillbaka till fören. Under styrbordssoffan och förarkonsolen finns ett enormt stuvutrymme som du kommer åt genom att fälla upp hela soffan.

Här finns ett fack för delarna till solbädden och plats för alla dynor utan att du behöver krångla eller knöla ned dem genom en liten lucka.

Andra bra detaljer är långa handtag innanför relingen och ytterligare två under sätena mot gången i brunnen som gör att alla i fören kan hålla i sig.

I sittbrunnen finns det handtag för passageraren både i friborden och i soffan. Förarsoffan och passagerarsoffan rymmer båda två personer så sammanlagt fyra sitter vända framåt med stolar där du kan fälla upp fronten för att få halvt stående läge.

Nu talar vi om fyra fullvuxna, det är gott om plats. På båda sidorna finns dränerade handskfack med tolvvoltsladdare och lås. En detalj som många missar, här lägger du telefon, plånbok, nycklar och annat som du vill ha till hands på skyddad plats.

Sikten är bra genom rutan som skyddar både förare, passagerare och de som sitter akteröver. 

Sea Ray har en egen lösning för motordata och sjökort i samma skärm, men det fungerar inte optimalt // Foto: Pär Olsson

 

Min enda invändning mot förarplatsen är att jag tycker att ratten sitter för långt ut mot styrbordssidan. Den är inte ens centrerad framför föraren utan sitter lite mer mot högerhanden, som du sköter gasreglaget med. Jag hade helt klart föredragit att ha den flyttad mot babordssidan för en bekvämare körställning.

Soffan går att flytta framåt och bakåt men inte i höjdled. För passageraren finns handtag under sätet så att alla fyra kan hålla i sig.

Under båda sätena finns bra stuvar bakom en lucka.

Passagerarsoffan går att vrida så att den nästan pekar rakt akterut. Den låses med ett bra reglage så att den inte kan röra sig under gång. Vänd bakåt kan man sitta och snacka med dem som sitter i aktersoffan.

Bakom förarplatsen finns en vinklad soffa som rymmer en eller två personer och akter om den plats för spis, en ho och kylskåp. Här sitter ett 230-voltsuttag att använda när du är ansluten till landström. Den stora L-soffan löper längs aktern och babordssidan och rymmer minst sex personer. I sofforna och durken finns stuvutrymmen som garanterat kommer att räcka.

U-soffan i fören är riktigt stor. I mitten kan du sätta upp ett bord, här ryms sex personer utan problem // Foto: pär Olsson

 

Ytterligare en bra detalj är att toaletten faktiskt har sitt- höjd även för tvåmeterspersoner. En liten ventil dämpar den värsta klaustrofobin, det är en klart fungerande toalett.

Till sist kliver vi ut till den aktre solbädden genom en öppning på styrbordssidan. En liten dörr ska hindra småt- tingar att gå ut och kanske vågor att komma in. Solbädden är tvådelad där båda bäddarna kan fällas upp på mitten för att få en grundare soffa närmare plattformen.

Bryggan är ett par decimeter ovanför ytan, men lösningen på det är att det finns en elektriskt utfällbar brygga under. Den skjuts fram under ytan efter att du av säkerhetsskäl stängt av motorn.

Den sköts via en knapp på sidan av solbädden.

Den undre bryggan är perfekt när du ska upp ur vattnet men inte har kraft att häva dig upp. Du kan simma upp på den som en säl och resa dig och kliva ombord. Det finns även en räddningsstege på styrbordssidan. Ytterligare två knappar låter dig öppna motorbrunnen elektriskt samt sänka soltaket.

Ute till havs får skrovet snabbt bekänna färg. Jag kör den på Medelhavet under två dagar, den första med stora, vassa vågor och den andra med lägre våghöjd men stökigt. Den klarar det alldeles utmärkt. Ibland stänker det över och jag blir blöt i ansiktet men för det mesta går det torrt.

 

Jag lyckas trycka fören in i en jättevåg och det vräker in vatten i förbrunnen. Men det rinner ut direkt i länsarna akteröver (förutom de rätt många liter som sugs upp av heltäckningsmattan).

Båtar i den här klassen kan kännas som att köra buss. Men det gör inte 310 SLX. Dubbla 6,2-liters Mercruiser på 350 hästar vardera gör att den svarar snabbt och lyder minsta kommando.

Styrningen är tajt, jag sätter reglaget så att en av spakarna styr båda motorerna och brakar vidare på Medelhavet. All motordata fås på en stor skärm, här kan du även få upp sjökort. Systemet är specialbyggt för Sea Ray, tyvärr fungerar det inte särskilt bra.

Sjökortet är litet och det är svårt att manövrera, datan kommer från Navionics, men detta måste fungera bättre, annars behövs en separat navigator och det ryms inte i panelen.

En sista rolig detalj är att stereon är kopplad till gasreglaget och följer varvtalet. När jag ligger i friläge ställer jag volymen till en lagom nivå. Men när jag gasar på märker jag till min förvåning att volymen ökar.

På så sätt är musiken hörbar även när motorerna vrålar och vågorna slår mot skrovet. Detta går förstås att stänga av, men jag tycker att det är en rolig finess. Den största nackdelen är att 310 SLX byggs i USA som jag nämnde tidigare. Det betyder att dollarkurs och långa transporter gör att den blir dyrare än de modeller som Sea Ray bygger i Polen.

Vi slår av på farten och styr tillbaka mot hamnen. De dubbla motorerna gör det lätt att snurra båten 180 grader och lugnt backa in mot kajen och förtöja.

Fotnot: Testet har tidigare publicerats i Båtnytt 2018/3

 

Ja
10
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!