Båtnytt

Yamarin 88 DC – byggd för att vara bäst

Frågan är om Yamarins största och dyraste modell någonsin brädar konkurrenterna?

Yamarin 88 DC – byggd för att vara bäst
Den som sitter i förarstolen på Yamarin 88 DC, företagets största modell någonsin, har ingen anledning att frukta krabb sjö // Foto: Max Carlgren

 

Stormen Knut, höstens värsta, är på intåg.

Fjorden är så upprörd att de flesta båtar slagit av på farten. Själv håller jag full gas genom vågorna.

Den som sitter i förarstolen på Yamarin 88 DC, företagets största modell någonsin, har ingen anledning att frukta krabb sjö.

Med 2,5 ton glasfiber, ett bra skrov ritat av husdesignern Kai Ilmanen och 350 Yamaha-hästar är 88 DC en körmaskin som kan hålla maxfarten 45 knop även när vågorna tornar upp sig.

I den farten känns fjordarna här utanför Tanumstrand trånga. Snäva svängar är nu knappast ett problem: skrovet lägger sig snällt ned och tar giren utan hugg eller kast. Klassiska steglister ger ett högt gångläge och sjöegenskaperna är helt enkelt bra, på gammalt Yamarinvis.

Förarmiljön är också på topp. Två 16-tums skärmar är större skärmareal än någon annan daycruiser kan skryta med.

Här når vi också kärnpunkten i Yamarin 88 DC. Inte bara antalet navigatorskärmar, utan allt ska vara maxat ombord.

Det här är en båt byggd för att vara bäst. Yamarin – den forna daycruiserledaren – har blivit omseglad av Finnmaster och Flipper de senaste åren.

För två år sedan lanserades Yamarin 81 DC, en båt som skulle ta tillbaka ledartröjan. Istället ratades den futuristiska konstruktionen och såldes till Silver.

 

En 16 tums skärm med Yamarins (ursprungligen Busters) navigationsprogram Q är standard. Två ger dock en betydligt bättre överblick // Foto: Båtnytt

 

Revanschlustan är ingjuten i glasfiberskrovet. Yamarin 88 DC är både större och snabbare än den gamla 81:an, dessutom större än Finnmasters T8, Askeladdens C83 och de andra toppmodellerna från konkurrentvarven.

Yamarin 88 DC är också varvets dyraste båt någonsin. Med full utrustning landar prislappen på 1,3 miljoner kronor.

Frågan är om Yamarins största och dyraste modell någonsin brädar konkurrenter som ljusa Finnmaster T8 och Askeladden C83?

Sittbrunnen är utan tvivel en vinnare och störst i klassen. Föraren och två passagerare sitter i varsin biffig fåtölj bakom vindrutan, som är hög och ger gott vindskydd.

Flaggskeppets kapten har god sikt men också god översikt av terrängen tack vare de dubbla 16-tumsskärmarna som kommer från Busters eget navigeringssytem Buster Q, en nyhet för 2019.

En enkel skärm ingår i standardutrustningen men två är att föredra, eftersom den ena då kan ställas i inzoomat läge medan den andra i utzoomat läge ger en överblick av färdvägen och därmed gör papperssjökort onödiga.

Instrumentpanelen har dessutom ett fack där mobilen ligger synlig, enda missen här är att större telefoner som Iphones plusmodeller inte får plats.

 

En ovanlig men smart detalj: mobilfack där mobilens skärm är synlig. En ovärderlig finess då ringsignalen sällan hörs under gång // Foto: Båtnytt

Trumfkortet ombord är sittbrunnen med G-formad soffa för minst tio personer. Det går givetvis att bädda upp en solsäng // Foto: Båtnytt

 

Resten av sittbrunnen är rena vardagsrummet: en maffig G-formad soffa breder ut sig i aktern, där minst tio personer ryms och i alla fall två kan sova när soffan bäddas ned till en solbädd. Yamarin gör dessutom ett stort nummer av att det går att bädda upp en extra solbädd på den djupa badbryggan, som täcker kapellet.

Yamarin 88 DC är fenomenal som dagtursbåt. Men ambitionerna är större än så, flaggskeppet är (liksom den utgående modellen 79 DC) tänkt för kortare semestrar till sjöss.

Pentryt är nedskalat men finns ändå ombord: en kommod med kyl och enlågig spis bakom passagerarstolen. Besticklåda finns, stekpannor och tallrikar ryms under passagerarstolen.

Efter provkörningen öppnar jag dörren till ruffen för att testa flaggskeppets påstådda höjdpunkt. Yamarin ska briljera under däck, enligt pressmaterialet.

Speciellt stolta är företaget över "de dubbla kajutorna med separata ingångar". Tanken är att två familjer ska kunna bo i båten med visst privatliv då midkabinen har en egen ingång via en lucka i aktersoffan.

 

Ruffen i prototypbåten vi kör saknar rutor i skrov- sidorna, men ska finnas på serieproducerade exemplar // Foto: Båtnytt

 

I själva verket är det svårt för en vuxen människa att åla sig in via luckan, och med den stängd är midkabinen lika klaustrofobiskt trång som alla andra midkabiner jag legat i.

Ruffen i förskeppet är däremot rymlig med dubbelkoj samt en praktisk bänk för avklädning. Från utsidan ser det ut som att Yamarin 88 DC har stora fönster i skrovsidan, men till min förvåning visar sig de svarta plexiglasskivorna enbart vara dekor på denna prototyp.

På de serieproducerade båtarna ska däremot stora, ljusa fönster lysa upp sovrummet.

Den upphajpade midkabinen är Yamarin 88:ans stora miss. I övrigt är nämligen det mesta på topp.

Toaletten är tillräckligt rymlig för båtstorleken, även en fullvuxen karl kan stänga om sig och sitta någorlunda bekvämt. Det finns också gott om stuvutrymmen ombord, och att gå runt i den rymliga båten är lätt även med sofforna fulla av passagerare.

Sist men inte minst är linjerna snygga. Med 88 DC visar Yamarin ett nytt, kantigare formspråk som speglar hur de framtida glasfibermodellerna ska se ut.

De kantiga linjerna skiljer sig från den senaste vågen av runda daycruiserkonkurrenter och visar att Yamarin menar allvar med att ta tillbaka ledatröjan, istället för att nöja sig med en plats i bakvattnet.

 

Fotnot. Testet är tidigare publicerat i Båtnytt 2019/1

Drömbåt?
Ja
5
8
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!