Ur bekvämlighetssynpunkt kommer ingen att bli orolig när man drar på, eftersom det varken hoppar eller lutar under gång // Foto: Mikael Mahlberg

Artiklar

Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser

Gillar man att ta med många ut på sjön är Regency 220 DL3 en rolig lösning.

Text: Max Carlgren • 2021-03-23 Uppdaterad 2021-06-09

 

Med 250 hästar på den förlängda akterspegeln ska Regency 220 DL3 göra 40 knop, får jag höra på bryggan innan testkörningen.

Det är svårt att tro när jag kikar på skapelsen.

Tre rejäla alumi­niumpontoner med en plattform på närmare 20 kvadrat­meter. Massor av soffor, en fläskig fåtölj vid förarplatsen och massor av stuvutrymmen. Mer som ett litet Attefalls­hus än en båt.

Det blåser rejält på Mälaren under testdagen. Regency DL3 är hög och fångar en hel del vind, men den är lätt att manövrera med hjälp av utombordaren.

Pontonerna gör att båten aldrig lutar och längden gör att den går genom vågorna utan problem. Så när jag fäller gasreglaget framåt sticker den iväg över vågorna. Ingen planingströskel, utan upp ur vattnet och iväg.

I tajta svängar går båten också helt rakt och jag sitter i den välstoppade stolen och flinar.

Visst, det blir ju ingen sportbåtskänsla eftersom vattnet blir rätt avlägset. När varken vågor eller svängar påverkar hur båten rör sig blir det mer som att köra buss.

Vilket kan ha sina poänger.

 

 

Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser
Soffor, soffor och mera soffor. De är puffiga och bekväma och du kan ligga och sitta åt alla håll och kanter // Foto: Mikael Mahlberg
Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser
En rejäl stege med bra handtag är enda vägen upp från vattnet. Eftersom båten har pontoner blir den också hög att komma upp på // Foto: Mikael Mahlberg
Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser
Tre pontoner ger en riktigt stadig plattform för bad, fiske eller party. I mittenpontonen finns bränsletanken och på den sitter även motorn // Foto: Mikael Mahlberg

 

I fören finns stora soffor med tillhörande bord. I aktern finns också stora soffor och plats för bord. I aktern finns en badplattform med rejäl stege, på grund av pontonerna hamnar du en bit ovanför ytan och du måste klättra upp, snarare än häva dig upp, ur vattnet.

Detta gör att när du ligger vid bryggor med lite höjd är det enkelt att komma ombord. Det finns dörrar i tre av de fyra sidorna, endast styrbordssidan där förarplatsen sitter saknar grind.

Förarplatsen är anpassad för rejält byggda amerikaner. En stor stoppad stol med rejäla nedfällbara armstöd gör att jag nästan förväntar mig att det ska gå att hissa upp en platt-­tv för att dra igång filmkvällen.

Men jag sitter bekvämt och har en riktigt bra hållare för telefonen till vänster om ratten. Här finns även en navigator och en manöverpanel för belysning och annat.

En nackdel med en helt öppen båt som helt saknar ruta är förstås att det blir blåsigt. När jag drar på gasen måste solglasögonen på för att inte kontaktlinserna ska flyga ut. Det är inget problem att dra på, men med ett gäng gäster  ombord kommer det förmodligen att vara skönare att ligga i 20 knop än 40.

Men det är bara beroende på vinden, ur bekvämlighetssynpunkt kommer ingen att bli orolig när man drar på, eftersom det varken hoppar eller lutar under gång.

Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser
Man sitter bekvämt och har en riktigt bra hållare för telefonen till vänster om ratten // Foto: Mikael Mahlberg
Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser
Förarplatsen är utrustad med en bra hållare för mobilen. En liten navigator sitter i mitten och stereo samt analoga mätare är bra placerade // Foto: Mikael Mahlberg
Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser
Soltaket skyddar även till viss del mot regn. Det har inbyggd LED-belysning och är mycket enkelt att fälla ned // Foto: Mikael Mahlberg

 

I aktern finns en uppfällbar badhytt, den består av en båge i aluminium med ett tyg fäst i anordningen.

Den är gasfjädrad, och uppfälld kan du stå här och byta om. Man kan även få en portapotti som tillval om man vill kunna gå på toaletten.

Särskilt privat blir det väl inte, men möjlig­heten finns.

Motorn sitter på en förlängning centrerad i aktern. I denna del sitter även tanken, något som gör att tyngdpunkten hamnar lågt. Som mest kör vi med sex personer ombord, men det märks ingen skillnad i hur båten uppför sig jämfört med när jag kör själv.

Gillar du att ta med många ut på sjön när det är fintväder är Regency 220 DL3 en rolig lösning.

Mycket ut­rustning som stereo, cool belysning, biminitopp och färsk­ vattentank för ho eller dusch är standard. Tillval som ga­solgrill och hamnkapell kan göra badplattformen ännu mer bekväm.

Regency 220 DL3 går bra i sjön och känns trygg.

Men de 20 mugghållarna till de tio gästerna ombord skvallrar om att det främst är en flytande partyplattform.

Och har du inga problem med att din båt mest ser ut som en flyt­brygga med massor av soffor ombord så hittar du förmod­ligen sommarens mest bekväma båt i Regency 220 DL3.

Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

TV: De har bott 27 år på en flytande bondgård

Följ med till Garmins svenska uppfinnarverkstad

TV: Med motorkatamaranen Queensland 55 behöver du inget hus


Text: Max Carlgren • 2021-03-23
ArtiklarpraktisktbatagandeMotorbåtRegency
Scroll to Top