Ur bekvämlighetssynpunkt kommer ingen att bli orolig när man drar på, eftersom det varken hoppar eller lutar under gång // Foto: Mikael Mahlberg
Bekväm som en snipa – snabb som en daycruiser
Gillar man att ta med många ut på sjön är Regency 220 DL3 en rolig lösning.
Med 250 hästar på den förlängda akterspegeln ska Regency 220 DL3 göra 40 knop, får jag höra på bryggan innan testkörningen.
Det är svårt att tro när jag kikar på skapelsen.
Tre rejäla aluminiumpontoner med en plattform på närmare 20 kvadratmeter. Massor av soffor, en fläskig fåtölj vid förarplatsen och massor av stuvutrymmen. Mer som ett litet Attefallshus än en båt.
Det blåser rejält på Mälaren under testdagen. Regency DL3 är hög och fångar en hel del vind, men den är lätt att manövrera med hjälp av utombordaren.
Pontonerna gör att båten aldrig lutar och längden gör att den går genom vågorna utan problem. Så när jag fäller gasreglaget framåt sticker den iväg över vågorna. Ingen planingströskel, utan upp ur vattnet och iväg.
I tajta svängar går båten också helt rakt och jag sitter i den välstoppade stolen och flinar.
Visst, det blir ju ingen sportbåtskänsla eftersom vattnet blir rätt avlägset. När varken vågor eller svängar påverkar hur båten rör sig blir det mer som att köra buss.
Vilket kan ha sina poänger.
I fören finns stora soffor med tillhörande bord. I aktern finns också stora soffor och plats för bord. I aktern finns en badplattform med rejäl stege, på grund av pontonerna hamnar du en bit ovanför ytan och du måste klättra upp, snarare än häva dig upp, ur vattnet.
Detta gör att när du ligger vid bryggor med lite höjd är det enkelt att komma ombord. Det finns dörrar i tre av de fyra sidorna, endast styrbordssidan där förarplatsen sitter saknar grind.
Förarplatsen är anpassad för rejält byggda amerikaner. En stor stoppad stol med rejäla nedfällbara armstöd gör att jag nästan förväntar mig att det ska gå att hissa upp en platt-tv för att dra igång filmkvällen.
Men jag sitter bekvämt och har en riktigt bra hållare för telefonen till vänster om ratten. Här finns även en navigator och en manöverpanel för belysning och annat.
En nackdel med en helt öppen båt som helt saknar ruta är förstås att det blir blåsigt. När jag drar på gasen måste solglasögonen på för att inte kontaktlinserna ska flyga ut. Det är inget problem att dra på, men med ett gäng gäster ombord kommer det förmodligen att vara skönare att ligga i 20 knop än 40.
Men det är bara beroende på vinden, ur bekvämlighetssynpunkt kommer ingen att bli orolig när man drar på, eftersom det varken hoppar eller lutar under gång.
I aktern finns en uppfällbar badhytt, den består av en båge i aluminium med ett tyg fäst i anordningen.
Den är gasfjädrad, och uppfälld kan du stå här och byta om. Man kan även få en portapotti som tillval om man vill kunna gå på toaletten.
Särskilt privat blir det väl inte, men möjligheten finns.
Motorn sitter på en förlängning centrerad i aktern. I denna del sitter även tanken, något som gör att tyngdpunkten hamnar lågt. Som mest kör vi med sex personer ombord, men det märks ingen skillnad i hur båten uppför sig jämfört med när jag kör själv.
Gillar du att ta med många ut på sjön när det är fintväder är Regency 220 DL3 en rolig lösning.
Mycket utrustning som stereo, cool belysning, biminitopp och färsk vattentank för ho eller dusch är standard. Tillval som gasolgrill och hamnkapell kan göra badplattformen ännu mer bekväm.
Regency 220 DL3 går bra i sjön och känns trygg.
Men de 20 mugghållarna till de tio gästerna ombord skvallrar om att det främst är en flytande partyplattform.
Och har du inga problem med att din båt mest ser ut som en flytbrygga med massor av soffor ombord så hittar du förmodligen sommarens mest bekväma båt i Regency 220 DL3.
PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE
Text: Max Carlgren • 2021-03-23
Artiklar • praktisktbatagande • Motorbåt • Regency