Båtnytt

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

Askeladden bygger sina båtar för att klara det tuffa vädret på Norges Atlantkust. Båtnytt har långtidstestat C65 Cruiser och kan konstatera att den klarar både finåkning och havsvågor utmärkt. Kolla in videon som visar alla finesser ombord.

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser
Båtnytt dansade en sommar med Askeladden C65 Cruiser. Kolla in deras omdöme om båten. Samtliga bilder: Martin Ridne

Barnen ligger och halvslumrar på solbädden och farmor har funnit sin plats i den breda, framåtvända passagerarsoffan. Hon ser hyfsat framåt, det är skyddat från fartvinden och det finns ett handtag att hålla i sig i. Jag rattar Askeladden C65 Cruiser i runt 26 knop, förbrukningen är en liter per distans och med en tank på 230 liter behöver vi inte oroa oss för soppatorsk. Den relativt skarpa V-bottnen klyver svall från andra båtar effektivt och de automatiska trimplanen från Zipwake håller båten rak även när vinden trycker på från sidan. Alla har det väldigt bekvämt ombord och farmor konstaterar att det är den bästa båt hon åkt.

Fördelen med att långtidstesta båtar är att vi hinner köra dem i olika syften, olika väder och med olika ­personer ombord. Ett par dagar senare riggar jag ett mobilt wake­boardtorn som vi testade för ett par nummer sedan i båten. Ryggstödet på soffan i aktern går att välta framåt så att du får en bakåtriktad soffa. Perfekt att sitta på när du ­spänner på dig brädan. Vi kör en hel del wakeboard, med en 200-hästare kommer du upp på brädan i ett nafs och båten ger ett hyggligt svall att hoppa över.

I fören finns ett räcke att hålla i när du kliver ombord och trappstegen ned i sittbrunnen är så pass stora att både små och stora gäster tar sig ned utan problem. Rutramen tål att använda som stöd när du kliver upp och ned. Ett minus i fören för att det bara finns låsögla nere på stäven och inte uppe på däck, det gör det onödigt krångligt att låsa fast båten. Hamnkapellet är tajt sytt och sitter som en smäck. Det kräver viss akrobatik när du ska i och ur, jag får lossa det mot luckan i rutan, glida ned under kapellet ned i brunnen och ta ned stödpinnen innan jag kan få loss resten av kapellet. Förmodligen töjer det sig en del efter en säsong eller två och blir mer förlåtande. Ett tips när du ska sätta på hamnkapellet är att börja i aktern och fästa en bit fram på babordssidan, sedan fästa hela styrbordssidan till framrutan. Till sist sätter du babordssidan hela vägen fram. Gör du tvärtom får du krångla i onödan runt förarstolen.

Prenumerera på Båtnytt här

Du får en hel del båt på sex och en halv meter i Askeladden C65 Cruiser. När du kommer ned från trappan från fördäck finner du en passagerarsoffa för två personer med ett utfällbart enlågigt gaskök framför. Ovanför finns en ­liten vask. Här hamnar gärna mobiltelefoner och glas­ögon, men se upp, för knappen för att sätta på pumpen sitter längst ut på panelen mot trappen, och när väl pumpen är igång är det lätt att någon sätter på kranen och dränker telefonerna.

 

Soffan går att rikta framåt eller bakåt. Under finns ett garage för kapellet som är lätt att sätta upp och ta ned och fungerar att köra i.