Båtnytt

Test: Båtnytt provkör nya maxade generationen av Buster Magnum

Buster Magnum är död, leve Buster Magnum. Andra generationens Buster Magnum och Super Magnum är här och gör skäl för namnet. Mer kraft, bättre plats och högre fart. Men är de bättre?

Test: Båtnytt provkör nya maxade generationen av Buster Magnum
Buster har skrotat hela den gamla Magnum-modellserien, byggt ett nytt skrov och lanserar nu två helt nya Magnummodeller. Foto: Mikael Mahlberg och Max Carlgren

De läsare som känner sig förvirrade, är det med all rätt. Vadå ny Magnum? De senaste åren har ju Buster lanserat nya Magnum-­modeller nästan varje år: Buster Magnum M5, Buster Super Magnum, Buster Magnum E, för att nämna några.

Men dessa bygger på ett och samma skrov, nämligen det original-Magnum-skrov som Sven Ståhle ritade 1990. Det har sedan förlängts, fått badbrygga, större motorer – men Buster har använt samma jiggar från 1990 till alla sina ­Magnum-modeller.

Fram till nu.

Vid bryggan utanför en vacker konferensanläggning på Lidingö ligger nya generationen Magnum. Den består av vanliga Magnum och Super Magnum, en raket med 350 hästar på akterspegeln. Båda har i grunden samma skrov, som är helt nyutvecklat, har steglister och är rejält mycket bredare och bärigare än det gamla skrovet från 1990.

Linjerna på nya Magnum påminner om Busters flaggskepp Phantom.

Super Magnum är snäppet större och mycket snabbare. Utseendet är förvillande likt vanliga Magnum.