Båtnytt

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340

Nästan lika stor bredd i aktern som större 412 ger nya snygga Hallberg-Rassy 340 en generös akterhytt och möjlighet till dubbla roder och rattar. Dessutom seglar hon finfint.

Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
Bred akter, dubbla roder och dubbla rattar är en del av Hallberg Rassys nya stil. Hallberg Rassy 340 tar varvet in i framtiden. Foto: Rick Tomlinson och Joakim Hermansson

På BOOT i Düsseldorf 2017 premiärvisade Hallberg-Rassy sin helt nya och revolutionerande 44-fotare. Ingen hade väl någonsin kunnat tro att det traditionella Orustvarvet skulle kasta många av sina forna attribut överbord, och anamma dubbla roder och rattar på ett brett och ­fylligt akterparti, och integrerat peke för modernt spännande ­segelföring. När nya Hallberg-Rassy 340 nyligen lanserades, hade även den fått Germán Frers nyskapande linjer och de nya funktionerna:

– Det finns inte längre någon återvändo, bekräftar varvs­ägaren Magnus Rassy med ett belåtet leende.

 

En mängd rutor och luckor ger, tillsammans med skrovsidornas och takets vita paneler, en ljus och luftig känsla i salongen.

Som brukligt inleder han stolt Båtnytts visit med en rundtur inne på varvet, där det råder febril aktivitet med flera exemplar av just Hallberg-Rassy 340 i produktion. Det vill förstås till att hålla tempot uppe, om föregångaren 342:s totalt 329 byggda båtar under 13 år ska kunna slås. Utvecklingskostnaden inklusive plugg och form landade för 340 på sju miljoner kronor, och ju fler exemplar den kan slås ut på, desto bättre ser också kalkylen ut.

Att följa byggprocessen inne på varvet, och jämföra med hur det går till vid volymvarven nere på kontinenten, är särskilt intressant. 800 mantimmar behövs för att bygga den nya 34-fotaren, men då är även bolagets övergripande stödfunktioner fördelade. Precis som i alla andra båtar från varvet här i Ellös, är det högklassigt hantverk in i minsta detalj. 

Nere vid bryggan ligger Hallberg-Rassy 340 med skrovnummer 1 och väntar. Uppe på den nästintill lodräta stäven tronar det integrerade peket med sitt rostfria ankare, som därmed kommer ut en bit från skrovet när det ska fällas eller tas upp. Vid långsträckta skärgårdsklippor eller låga pontonbryggor underlättar det om peket även extrautrustas med en stävstege. I aktern skymtar de dubbla rodren under den fällbara badplattformen, som kostar 69 000 kronor extra och är försedd med gasfjädrar som gör den i stort sett viktlös. Babords skrovsida har fönster i både salong och akterhytt, medan styrbordssidans fribord bara har en ruta in till salongen.

Hallberg-Rassy 340 byggs hantverksmässigt, fjärran från volymvarvens modulsystem, och alla detaljer som installeras ska kunna passera genom nedgångsluckan.