Båtnytt

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån
Här får du tipsen hur på hur du skyddar båten mot läckage ovanifrån. Foto: Jens Augustinssoon

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån

De flesta båtägare är mest bekymrade för vattnet som finns under båten. Men kanske ska du vara mer uppmärksam på det vatten som kommer ovanifrån? Så här undviker du fuktskador som kan fördärva hela din båt.
Artikeln kommer från tidningen Båtnytt.

Om du ställer dig längst akterut i din båt, till exempel vid rodret och tittar föröver kommer du att se massor av saker som sticker upp från däcket och överbyggnaden. Även på en ganska vanlig semesterbåt finns det mycket monterad utrustning: mantågsstöttor, grabbräcken, vinschar, infästningar till block, fallavlastare, röstjärn, luckor och så vidare.

Varenda en av dessa små och stora däcks­utrustningar innebär ett eller flera hål i båten. Dessa hål vänder sig naturligt upp mot himlen där slussarna ständigt öppnar sig och regnvatten översköljer båten. Emellanåt seglar du säkert också i motsjö som från tid till annan hamnar på däck. Och är det något som vatten kan så är det att hitta vägen till den svagaste punkten. 

 

Vanlig bov. Infästningar till mantågsstöttor ger ofta problem: stöttorna blir belastade och det uppstår läckage vid bultarna. Vatten kommer bege sig ner längs skrovet, osynligt bakom innerlinern och inredningen.

När du har skaffat dig en överblick över antalet bultar som penetrerar ditt däck kan du passa på att ta en titt under däck. Högst sannolikt finns här innerliner, dekorativa plattor, skåp och skott uppsatta överallt. Men du kan förmodligen inte se en enda genomföring, de är dolda.  

Genomföringarna tätas med Sikaflex eller annan fogmassa, som kan skapa en vattentät barriär. Det fungerar i regel bra – under en tid. En fog varar dock inte för evigt, speciellt inte i en båt, där allt befinner sig i en aggressiv miljö med stora svängningar i temperatur och fuktighet. Alltmedan åren går kommer några av de här fogarna att börja svikta. De kommer att börja släppa in vatten. Till en början ganska lite, bara några droppar. Men när vintern kommer fryser vattnet, utvidgar sig och skapar mer plats där mer vatten kan tränga in. Skandinaviska vintrar, i varje fall i söder, är ganska gynnsamma för denna process eftersom temperaturen svänger mycket upp och ner omkring noll grader.

 

Nästa sida: Tips på hur du gör en helt tät däcksgenomföring

Håll koll. Leta efter sprickor, lossnande fogmassa eller fogar som blivit torra och spröda.