Båtnytt

Båtnytt listar – tio bästa båtnyheterna 2018

Stora förändringar står för dörren i båtvärlden. Två båtar med bärplansteknik letar sig in på årsbästalistan och Båtnytt spår en lysande framtid för eldriften.

Båtnytt listar – tio bästa båtnyheterna 2018
Båtnytt har valt ut sina favoriter bland 2018 års båtnyheter. Är någon av dessa din nya båt? På bilden ser vi Askeladden C83, Ockelbo B21 CAB, Hallberg Rassy 340 och Candela.Foto: Mikael Mahlberg, Rick Tomlinson och Ockelbo Boats.

Året lider mot sitt slut och det är dags att börja sålla fram det bästa ur den strida ström av nya båtar som sett dagens ljus under året.

Båtnytts testlag har rest land och rike runt och kört en stor del av de modeller som släpps på den svenska marknaden. Så är du sugen på att beställa en av årets bästa nyheter inför nästa säsong, så är det bara att välja ur listan nedan. Båtnytt har gjort sitt val – nu är det din tur.

De flesta båtarna i listan är nöjesbåtar av mer traditionellt snitt. Men två båtar sticker ut rejält. Kanske ger de också en fingervisning om vad som komma skall. Det handlar nämligen om två båtar med bärplan, den ena eldriven och den andra med ambition att bli det. I ambitionen att börja elektrifiera båtar, så har den gamla bärplanstekniken dammats av och vidareutvecklas på flera håll i landet – och världen. Och Båtnytt har bland dessa båtar hittat två favoriter.

– 2018 blev året då man slutade skratta åt elbåtar. Det kommer dröja ytterligare några år innan vi ser ett brett utbud av båtar med bärplan och eldrift med konkurrenskraftiga priser. Men vi är världsledande på bärplansteknik i fritidsbåtssegmentet här i Sverige och startskottet har gått. 2019 blir året då till exempel svenska Candela är igång på allvar med sin serieproduktion och ska börja leverera sina båtar, säger Mikael Mahlberg, redaktör på Båtnytt och en person med bra inblick i vad som är på gång i elbåtsvärlden.

Även om det finns många knutar kvar att lösa innan eldriften är mogen för att användas med tillräckliga prestanda i alla former av båtar, så finns det enligt Mikael Mahlberg ett motorrum där elmotorn redan idag har en självklar plats.

– I en segelbåt finns det ingen anledning att ha något annat än elmotor. Inom några år måste dieselmotorn vara i princip utkonkurrerad i det segmentet. 

Nästa sida: Listan på årets tio mest intressanta båtnyheter