Många svenska båtmärken har gått till botten under årens lopp. konstaterar Båtnytts Mikael Mahlberg. Foto: iStock/Båtnytt

Båtnytt

Krönika: Är den svenska båten en hotad art?

Antalet svenska båtmärken har reducerats kraftigt de senaste årtiondena. Båtnytts Mikael Mahlberg gör en intressant och filosofisk betraktelse över sakernas tillstånd.

Text: Mikael Mahlberg • 2018-10-02 Uppdaterad 2021-06-09

Forskarna är ense om att Östersjön är sjuk. Detsamma gäller de som bor under ytan: ­torsken har minskat med 85 procent sedan 1980-talet, laxen kommer inte längre hem från leken och ålen är ett sorgebarn där dagens ­bestånd bara är några procent av 70-talets. Men den ekologiska utarmningen gäller inte bara levande ting, utan även döda. 

Bredvid Naturskyddsföreningens tidning ligger ett gammalt exemplar av katalogen Båtvärlden. En snabb titt i registret visar att många populationer i den ­nordiska ­båtfaunan är nära kollaps. Mest oroande blir det om vi jämför antalet arter idag och för 30 år sedan. Hos den svenska ­medlemsorganisationen Sweboat hittar jag idag 14 båtmärken. Det finns ytterligare ett tiotal som inte är medlemmar, alltså totalt cirka 25 svenska båttillverkare år 2018. På 1980-talet räknar jag upp över 40.

Ett exempel på utarmningen är att Båtnytt år 1982 ­kunde samla fyra svenska segelbåtsmodeller, som alla ­började med ett s-ljud, i ett jämförande test. Idag finns bara fyra större segelbåtsvarv kvar, och inte ett enda börjar på s.

I det skojiga ekosystem som utgjorde 1980-talets prunkande båtutbud hittar jag vitt skilda arter som den bulbförsedda familjebåten Viksund 900, roddbåten Rana ­Fishing med stödsegel och utrustning för storskaligt fiske, samt den akterruffade styrpulpeten Solvigg 21 Semi. Dessa tre ­märken är nu utrotade, liksom många andra. Orsaken är oklar men precis som när det gäller klimatförändringarna finns en koppling till det ökade flygresandet. När fler åker på semester utomlands åker färre båt.

Utarmningen leder till minskad mångfald, men gynnar förstås de kvarvarande arterna. Det gäller både fiskar och båtar. Under ytan blomstrar skarpsillen, äntligen ­befriad från hotet av laxar och torskar. På ytan har de lika silver­glänsande aluminiumbåtarna fyllt luckorna när skojiga snipor, knasiga kabinbåtar och mysiga motorseglare försvunnit. Det är verkligen inget fel på blanka sillar eller glänsande styrpulpetbåtar. Men omväxling förnöjer.

 

Krönika: Båtliv är ett klipp

Krönika: Bensinmotor fortfarande kung på akterspegeln

TV: Se polisens film av de simmande motortjuvarna


Text: Mikael Mahlberg • 2018-10-02
BåtnyttKrönikaBåtnyttKrönika
Scroll to Top