Nimbus gör en storoffensiv och presenterar åtta nya modeller. Illustration: Nimbus Boats

Båtnytt

Nimbus släpper åtta nya modeller med utombordare

"Vi tror att det kommer att skaka om båtbranschen en del".

Text: Båtnytt • 2017-06-23 Uppdaterad 2021-06-09

De åtta modellerna ska göra över 40 knop och ersätter de nuvarande R- och Nova-båtarna.

– Det är ett av Nimbus största utvecklingsprojekt någonsin och vi tror att det kommer att skaka om båtbranschen en del, säger Jonas Göthberg, vd på Nimbus.

Modellerna bygger på tre olika skrov som är 8, 9 och 11 meter långa och som kommer i tre olika utföranden. Antingen T (Tender), W (Weekender), eller C (Commuter).

T-serien
Tender-seriens tre modeller T8, T9 och T11 liknar till konceptet och ersätter den nuvarande, stegbottnade och sportiga R-serien. Det här är snabba båtar med mindre kabin under däck och öppen planlösning i aktern. Jonas Göthberg utlovar toppfarter på en bra bit över 40 knop antingen med en utombordare på 350 hästar eller Volvo Pentas nya V8-inombordare.

W-serien
W-serien är en serie sportiga daycruisers som Göthberg liknar vid en modern version av Nimbus tidigare storsäljande Epoca-modeller. Han avslöjar dock att W-båtarna får sidewalk, alltså ett enda brett skarndäck. Här lanserar Nimbus två båtar, W8 och W9.

Läs mer: Följ med ombord på nya Nimbus 365 Coupé

C-serien
Den mest spännande nyheten är troligen C-serien, där C står för Commuter. C8, C9 och C11 är snabba hyttbåtar för transport i skärgården. Något liknande har aldrig funnits i Nimbus modellstall förut, förutom 2000-talets hyttbåt Max II. Jonas Göthberg lovar att C-serien inte ska krocka med hyttbåtarna från Paragon, som Nimbus också äger och bygger. C-serien får ett modernare skrov med flackare V-botten i aktern. Ändå utlovas goda sjöegenskaper, tack vare en skarp stäv. Stora takluckor och dörrar i hyttsidorna ger en ljus kabin. Samtidigt är C-serien knappast bobåtar – den rollen får de nuvarande halvplanande Coupébåtarna ensamrätt på.

En intressant detalj är att samtliga åtta nya modeller får utombordare som standard, även de största. På “nian” och “elvan” finns däremot möjlighet att installera Volvo Pentas inombordare. Valet av utombordare är en markering från Nimbus, varvet som sedan 1960-talet varit Volvo Pentas trognaste kund.

Jonas Götberg utlovar ett extremt modernt formspråk. Den trogna Nimbus-köparen kanske undrar om märkets klassiska dna kommer att finnas kvar?

– De kommer att känna igen den som en Nimbus. Det är mycket av vårt dna i linjer, rutor och funktionalitet. Vi är inte extroverta i vårt formspråk, vi är tidlöst klassiska. Men det går att vara modern ändå, säger Jonas Göthberg.

Premiären för de nya båtarna sker på Düsseldorf-mässan i januari 2018.

Mer info: nimbus.se

 

Första testet: Nimbus succébåt – nu med eldrift

Bilder: Nimbus fem bästa

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil


Text: Båtnytt • 2017-06-23
BåtnyttNyheterMotorbåtNyheter
Scroll to Top