Båtnytt

Detta kan vara nästa Volvo Ocean Race-båt – svenskar deltar i projektet

Det pågår just nu en designtävling för att utse nästa båt för in port-racen i Volvo Ocean Race. Här är ett av förslagen – som har svenskkoppling.

Detta kan vara nästa Volvo Ocean Race-båt – svenskar deltar i projektet
Båt i en box. Nya Volvo Super 40 ska gå att vika ihop så att den kan packas i en vanlig 40-fots container. Illustration: Volvo Super 40 design team

Tävlingsorganisationen i Volvo Ocean Race har sedan tidigare annonserat att man till nästkommande tävling ska byta ut nuvarande VO65 till enskrovsbåtar med bärplan. Man startade också en budprocess där alla var välkomna att komma in med förslag på katamaraner mellan 32 och 50 fot (10-15 meter), som ska användas i de så kallade in port-racen vid varje delstopp i tävlingen.

I nuläget är det väl oklart om det blir båtbyte på havssträckorna redan till nästa tävling. Men förmodligen hinner de i alla fall införa nya båtar till de publikvänliga in port-racen i hamnarna.

Nu avslöjas ett av förslagen. Det handlar om en 40-fots katamaran med bärplan kallad Volvo Super 40, VS40.

Passagerare ombord sitter säkert i sin lilla bur under bommen.

Den kommer få konventionella segel för att förenkla hantering och transport. Men det betyder för den sakens skull inte att det här blir en lågpresterande båt. En snabb till på båtens polardiagram, som visar båtens teoretiska potential i olika vindstyrkor och riktning, avslöjar att det ska gå att krama ur 40 knop ur båten i 10 sekundmeter sann vindstyrka och runt 110 grader sann vindvinkel. Jo, man tackar.

Det kommer också bli två olika storlekar på bärplanen för att täcka in alla vindförhållanden. Den kan också seglas med en code 0 i lätta vindförhållanden.  

I enlighet med kraven från VOR-organisationen så ska båten enkelt gå att montera isär och packa in i en standard 40-fots container. De två skroven monteras aldrig bort helt utan viks in mot mitten. All löpande rigg sitter också kvar under transport. Den tvådelade masten monteras av och det behövs ingen kran för arbetet med masten, allt för att det ska krävas så lite kringutrustning som möjligt.  

Nästa sida: Svenskar med i namnkunnig projektgrupp bakom VS40

Det blir två olika uppsättningar bärplan, för att matcha alla vindförhållanden.