Båtnytt

Nu kan du kolla vem som vinner i Volvo Ocean Race – redan innan målgång

Snart kan seglarna lägga handskarna på hyllan. Med teknikens hjälp kan du nu se under tävlingens gång vem som vinner. Om inget oförutsett händer förstås.

Nu kan du kolla vem som vinner i Volvo Ocean Race – redan innan målgång
Vill du se vilken båt som vinner delsträckan redan innan målgång? Kolla in i kristallkulan så får du svaret. Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race är mer jämnt än någonsin. Efter mer än 2 000 sjömils segling under den andra delsträckan i årets tävling så skiljer det i runda slängar inte mer än 70 sjömil mellan första och sista båt.

Med exakt likadana båtar och besättningar som håller världsklass rakt över så är det väldigt små detaljer som avgör vem som vinner. Jokern i den här leken är navigatören på varje båt. Idag har denna person tillgång till väldigt detaljerad väderdata, som ligger till grund för vilka vägval lagen bör ta för att komma först över mållinjen.

Alla navigatörerna har ju också tillgång till exakt samma väderuppgifter, vilket verkligen sätter deras kunskaper på prov.

Men denna väderdata är nu inte bara till hjälp för navigatörerna ombord på båtarna. Den kan också användas av tävlingsledningen för att se in i framtiden. Häromdagen kom det ett kort men mycket intressant meddelande på twitter från raceexperterna på tävlingens sekretariat:

"Exciting news! Our tracker now contains route predictions from one of our race suppliers".

 

Den som är uppmärksam har förmodligen redan upptäckt den nya symbolen som dykt upp i race trackern, den karta där man kan följa båtarnas framfart över världshaven. Klickar man på den lilla kristallkulan (se bild ovan) så får du upp de troliga rutter som båtarna kommer välja under återstoden av delsträckan. Drar du i markören längs tidslinjen i botten så serveras du också den troliga slutställningen.

Allt detta tack vare all den väderdata som finns tillgänglig. Nu gäller det ju förstås bara att naturens krafter och den mänskliga faktorn inte ska komma in och störa. För teori är ju en sak – praktik en helt annan. Om navigatören tar ett dåligt beslut eller om någon av båtarna får ett större haveri ombord så ställs ju förstås allt på ända.

Vad säger då kristallkulan om slutställningen för delsträckan Lissabon-Kapstaden? Jo, Dongfeng Race Team, som varit i ledningen mesta tiden så här långt kommer relativt ohotat segla in som segrare och spanska Mapfre kniper andraplatsen. När det gäller tredjeplatsen så ser det dock ut att bli en kamp ända in på mållinjen mellan Vestas 11th Hour Racing och Team Brunel.

Vår svensk på världshaven, Martin Strömberg, och hans Turn The Tide On Plastic lyckas aldrig riktigt kämpa sig upp ur bottenträsket men håller ändå undan för Sun Hung Kai/Scallywag och slutar på en sjätteplats.

Känns det som att det här tar udden av spänningen i tävlingen? Då är det bästa rådet vi kan ge att inte klicka på kristallkulan. Men kommer du klara det, eller tar nyfikenheten över?

Kul grej. Det är spännande att se om teorin stämmer med verkligheten.
Ja
42
2
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!