Båtnytt

I hamn efter kapsejsning i södra oceanen – seglade 400 sjömil med nödrigg

Båten bröts nästan itu.

I hamn efter kapsejsning i södra oceanen – seglade 400 sjömil med nödrigg
Efter 400 nautiska mil under nödrigg tog sig norrmannen Are Wiig in till Kapstaden. Hans svenska, 45 år gamla, OE32 Olleanna är ordentligt tilltufsad men höll för en kapsejsning i södra oceanen. Foto: Eban Human/Golden Globe Race

Norrmannen Are Wiig nådde på måndagen 3 september Kapstaden, efter att ha seglat närmare 400 nautiska mil med nödrigg i södra oceanen.

Den 58-åriga norrmannen deltog i en ensamkappsegling non stop runt jorden kallad Golden Globe Race. Den 27 augusti stod han i nedgångsluckan på sin svenskbyggda OE32 Olleanna och reparerade en detalj på sitt trasiga vindroder då en kraftig våg slog omkull båten och kastade runt den ett helt varv. Havet tog större delen av riggen men Are Wiig klarade sig någorlunda väl efter att ha kastats ut i sittbrunnen vid olyckstillfället.

 

Ventilen poppade in av trycket vid kapsejsningen och båten fick allvarliga sprickor som gick rakt igenom överbygget. Foto: Peter Muller/Golden Globe Race

Wiigs team manager John Amtrup meddelade dagen efter olyckan att Are Wiig klarade sig undan med mindre skärsår. Vad båten beträffar så fick den sig en rejäl omgång. Bommen var det enda som blev kvar av riggen och en ventil som trycktes ut ovanför navigationsplatsen bidrog till att det mesta av elektroniken ombord dränktes. Dessutom sprack delar av överbyggnaden och däcket vid olyckstillfället.
Are Wiig, som själv arbetat som båtbesiktningsman säger att så allvarliga sprickor som uppstod i hans båt har han bara stött på tidigare på båtar som vält på uppställningsplatser och slagit i underlag av betong.

En av många förberedelser som krävdes inför Golden Globe Race var att alla deltagare skulle kunna sätta en nödrigg och segla i minst sex timmar runt en bana ute på öppet hav. En övning som Are Wiig säkert är glad för en dag som denna.

 

Norska OE32an Olleanna med nödrigg men för övrigt förhållandevis intakt efter att han rullat ett helt varv i södra oceanen. Foto: Peter Muller/Golden Globe Race

Golden Globe Race är en återupprepning på en tävling med samma namn som gick av stapeln för 50 år sedan, 1968. Men en större summa pengar i potten lockade tävlingen den gången nio deltagare att ta sig an utmaningen att segla ensamma non stop runt jorden. Endast en, Robin Knox-Johnston, lyckades och han är idag en legendar i oceanseglings-världen.

För att försvåra en redan nästintill omöjlig uppgift seglas årets upplaga av Golden Globe Race med samma förutsättningar som rådde 1968, alltså helt utan elektroniska navigationshjälpmedel.

Och lite drygt två månader in i tävlingen har uppgiften visats sig övermäktig för ett flertal. sex av sjutton startande har redan tvingats bryta. Och ett genomgående tema verkar vara problem med vindrodren. Ett ovärderligt redskap ombord som när det fungerar som det ska håller båten på rätt kurs så att skepparen kan få välbehövlig vila.

Borde han byta ut riggen och fortsätta tävlingen?
Ja
43
22
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!