Båtnytt

Nu kommer planande båtar med eldrift – danska Rand och slovenska Greenline först ut

Båtar med bärplan på el har vi redan sett. Nu kommer planande daycruisers med eldrift.

Nu kommer planande båtar med eldrift – danska Rand och slovenska Greenline först ut
Rand 26 Sport har premiär hösten 2018. Foto: Rand Boats

Länge har den som velat åka elektriskt på sjön fått nöja sig med att glida fram i fem-sex knop. Bärplan har ansetts vara det enda sättet att nå högre farter med eldrift, men nu kommer vanliga, planande båtar med elmotorer.

Danska Rand, som gjort sig kända för den lilla el­båten Picnic (testad på sidan 39 i Båtnytt nr 6-2018), kommer nu under hösten med Rand 26 Sport, en stilren bowrider med en helt ny, tysk eldrivlina. 

Rand 26 Sport.

Motorerna, som tillverkas i Tyskland men säljs under Rands varumärke, är på 50 eller 100 kW (motsvarande 68 eller 146 hk) och ska ge en toppfart på 20 respektive 30 knop. Men det unika med Rand 26 Sport är inte hastigheten utan det stora batteripacket på 100 kWh som är mer än tre gånger så stort som Torqeedos standardpack.

– Vi har valt att göra ett skrov som planar redan vid 13 knop, för i den farten känns båten snabb, säger Oscar Rand, grundare och delägare i det danska familjeföretaget.

Skrovet är relativt flackt i aktern, 19 grader, och därmed lättdrivet. För att ändå gå mjukt i sjön är fören rak och vass. Priset är i skrivande stund oklart men Rand menar att branschstandarden för batteripaketet är "1000 euro per kWh" – vilket alltså innebär ett pris på en miljon bara för batterierna.