Anytec A27 har försetts med hytt och heter då A27C. Foto: Anytec

Båtnytt

Anytec storsatsar – två nya modeller i höst

Ny hyttbåt på ingång och Anytecs första samarbete med holländska designfirman Vripack ser dagens ljus.

Text: Båtnytt • 2018-10-16 Uppdaterad 2021-06-09

Aluminiumbåtstillverkaren Anytec storsatsar på nya modeller.

I höst kommer Anytec A27 som hyttbåt. Nya A27C blir bara en halvmeter längre än den utgående 747 CAB, men får en betydligt rymligare hytt. Hela överbyggnaden är förskjuten föröver och därmed blir det plats för upp till åtta personer inomhus. Möbleringen i hytten är speciell. Föraren och en passagerare sitter efter varandra på styrbordssidan, i varsin fjädrande stol. På babordssidan ryms ytterligare en fjädrad stol, vilket innebär att tre sitter med fjädermjuk komfort ombord. I aktre delen av hytten finns plats över för en större L-soffa för ytterligare fem personer. Med en motor på upp till 400 hästkrafter gör A27C uppemot 50 knop. Priset är i skrivande stund oklart.

Anytec storsatsar – två nya modeller i höst
Nya Anytec A21 har ritats av holländska designfirman Vripack. Foto: Anytec

Anytec kommer även med en ersättare till den storsäljande 622, som sålt i flera hundra exemplar och blivit en vanlig syn på ostkusten. Nyheten heter A21 och får en betydligt större sittbrunn i aktern än 622:an, på bekostnad av den förliga sittbrunnen som istället är minimal. Skrovet är helt nytt och kan bära upp till 200 hästkrafter, vilket ska ge en toppfart på hela 49 knop.

Designen påminner om de större båtarna i Anytecs nya A-serie, men har tagits fram av en helt ny samarbets­partner: holländska byrån Vripack, som tidigare ritat bland annat Bavaria-båtar och superyachter. 

Anytec siktar på att A21 kommer att kosta lika mycket som den utgående 622:an, alltså cirka 720 000 kronor med en 150-hästare.

Test: Anytec A27 – komplett version

Anytec presenterar två nya modeller – värstingen tål 400 hästar på akterspegeln

TV: Här kör Peter "Foppa" Forsberg sin monsterbåt för första gången


Text: Båtnytt • 2018-10-16
BåtnyttNyheterMotorbåtNyheter
Scroll to Top