Triss i världserövrare från Nimbus – om Nimbus själv får bestämma. Nimbus T11, W11 och C11 premiärvisas på Düsseldorfmässan i januari 2019. Illustration: Nimbus

Båtnytt

Nya modellserien från Nimbus kan bära 1 050 hästar på akterspegeln

Nimbus fortsätter storsatsningen på nya modeller. Nu kommer drygt tolv meter långa C/T/W11 som ska ta Nimbus varumärke ut i världen.

Text: Båtnytt • 2018-11-27 Uppdaterad 2021-06-09

En kabinbåt, en öppen solbåt och en walkaround vid namn C11, T11 och W11. Det är Nimbus senaste storsatsning som kommer att rullas ut på Düsseldorf-mässan i januari. Att kalla det storsatsning är knappast en överdrift i det här fallet. Trots modellbeteckningens “11” är de nya båtarna drygt tolv meter långa, alltså strax över 40 fot.

– Det här är steg fyra, fem och sex i vår åttastegsraket, säger Nimbus Jonas Göthberg, och syftar på att det västsvenska varvet nu följer upp 2018 års nio meter långa C9, T9 och W9.

Nya modellserien från Nimbus kan bära 1 050 hästar på akterspegeln
Triss i nya Nimbusar, C11, T11 och W11. I USA kommer båtarna erbjudas med motorbestyckning upp till 3×350 hästar på akterspegeln. Illustration: Nimbus

C11 blir en stor kabinbåt som till det yttre påminner mycket om förra årets C9, skillnaden ligger i att den större modellen får ett betydligt rymligare inre. Hytten har en U-soffa och under däck finns både midkabin med dubbelsäng, förlig koj samt en separat toalett. Pentryt ligger uppe i hytten.

W11 blir den modell som ska ersätta Nimbus klassiska walk­aroundbåtar i Nova-serien. Det här är en arvtagare till 32 Ballista och även 35 Nova, även om W11 blir något längre, säger Jonas Göthberg. Under däck delar båten layout med C11 och T11, men ovanför vatten­linjen har W11 en något sidoställd överbyggnad och vindruta för att det ska bli lätt att gå på styrbordssidans extra breda gångbord. Sitt­brunnen är uppdelad i två delar. I den främre delen, på babordssidan bakom vindrutan, ligger en dinette med två soffor och bord. Bakom förarens stol hittar vi pentryt. I aktre delen av sittbrunnen hittar vi en stor L-soffa med solbädd. Totalt finns 12 till 14 sittplatser ombord.

T 11 är den mest sol- och badorienterade modellen. Med kortare vindruta än W11 och mer öppen sittbrunn är siktet inställt på varmare breddgrader. Medelhavet och USA är två marknader Jonas Göthberg nämner.

– Vi vill bredda oss och få uppmärksamhet i världen, säger han.

Det handlar helt enkelt om att Nimbus vill nå ut till fler kunder, över hela världen. Något som det finländska märket Axopar, vars båtar påminner en hel del om de nya Nimbus-modellerna, redan lyckats med. Nimbus 11-serie bräcker dock den finska konkurrenten när det gäller motorstyrka. De 11-modeller som säljs i USA kan få över 1000 hästkrafter på akterspegeln, i form av tre 350-hästare. Toppfarten blir sanslösa 55 knop. Därmed är 11-serien Nimbus snabbaste någonsin. I Norden lär båtarna dock säljas med två 300-hästare som standard vilket ger en toppfart på strax över 40 knop.

Priset är i skrivande stund oklart, men enligt Jonas Göthberg kostar en standardutrustad T11 med två 300-hästare cirka 2,7 miljoner kronor.

Premiär för Nimbus W9

Båtnytt gör första testet av nya Nimbus T9

Nimbus släpper åtta nya modeller med utombordare

Bilder: Nimbus fem bästa


Text: Båtnytt • 2018-11-27
BåtnyttNyheterMotorbåtNyheter
Scroll to Top