Båtnytt

Följ med ombord på polisens nya Vector 32

Sjöpolisen är mitt uppe i ett generationsskifte av sin båtflotta. Båtnytt har varit ute och provåkt en av de två nya båttyperna, en Vector 32.

Följ med ombord på polisens nya Vector 32
Vector 32 är en av de två nya båtmodeller som svenska sjöpolisen använder sig av. Samtliga bilder: Joakim Hermansson

Vid Tångudden, på den södra älvstranden strax väster om Älvsborgsbron, samsas havets blåljusverksamheter med försvarets skydds­område som närmaste granne. Här har sjö­polisen i Göteborg sin bas, med ett par snabba och trailerbara ribbåtar, en lånad stridsbåt 90 H som ska återlämnas till försvaret i höst, och en legendarisk Skerfebåt i aluminium som är till salu. Och så förstås den sprillans nya Vector 32 som nyss har förtöjts här, efter att ha projekterats och byggts i ett och ett halvt år. Lika länge har Frans Dahlén ansvarat för sjöpolisen i Göteborg:

– Jag är uppvuxen i Lysekil med dykning och båtar, och ville bli sjöpolis redan som aspirant i Uddevalla. Nu är vi tio sjöpoliser här, med en förundersökningsledare och tre utredare inne i Skår som också hör till vår grupp, berättar han.

 

Vector 32 bemannas oftast som trafikpolisens vanliga radiobilar, med två poliser. Här Ulf Dahlberg vid ratten, med chefen Frans Dahlén på fördäck.

För att kunna jobba som sjöpolis krävs först och främst att man har genomgått den vanliga polisutbildningen. ­Sedan behöver man komplettera med ett antal behörigheter som vi känner igen från det civila båtlivets regelverk; Fartygsbefäl klass VIII, maskinbefäl klass VIII, SRC-certifikat och HSF (handhavande snabba fartyg). Dessutom ställs höga krav på personlig erfarenhet och mognad, och en bakgrund med eget båt- och skärgårdsliv skadar naturligtvis inte heller.

TV: kolla in filmklipp från provturen

– Jobbet som sjöpolis kräver att man i grunden är en självgående polis, som är trygg i sitt agerande och har ­varit med om många olika situationer, förklarar Dahlén, och tillägger att skärgården är en speciell miljö att jobba i.

– Ja, det är ju inte bara att dra i handbromsen och kliva ur, som när man åker radiobil, konstaterar han med ett skratt.

 

– Med vår Vector 32 kan vi snabbt förflytta oss längs kusten, från Båstad i söder till Koster i norr, säger Frans Dahlén ansvarig för sjöpolisen i Göteborg.