Båtnytt

Följ med till Garmins svenska uppfinnarverkstad

Vad kan väl vara mer lämpligt än att ha kontoret i en husbåt när man utvecklar ekolods­givare? Båtnytt kikade in på Garmins flytande utvecklings­avdelning som bokstavligen sitter i sjön.

Följ med till Garmins svenska uppfinnarverkstad
I husbåten vid Pampas Marina i Solna råder det febril aktivitet med att utveckla nya Garminprylar. Foto: Max Carlgren & Mikael Mahlberg.

Husbåten ser inte så märkvärdig ut från utsidan, men en trappa upp är det mer aktivitet, och det visar sig att det flytande kontoret rymmer en hel del avancerade prylar som används för att ta fram nya givare och instrument. Förmodligen är det världens enda husbåt som är utrustad med en vindtunnel på nedra botten. Men tar man fram vindgivare måste man så klart ha en sådan, även om man är till sjöss.

Janne Silvén möter mig och visar runt i byggnaden. Han är produktchef och ansvarar bland annat för segling, instrument och givare. Tidigare har han arbetat på Silva och Nexus som genom uppköp hamnat hos Garmin. Formellt tillhör han och gänget på båten utvecklingsavdelningen som sitter i Olathe i Kansas. Men de sitter i Sverige och tar fram nya prylar för den globala marknaden.

– Vi fokuserar på instrument och givare, inte enkla sensorer utan sådana som kopplas till ett nätverk, som vind­givare, loggivare och intelligenta ekolodsgivare, berättar Janne.

Janne Silvén har sin arbetsplats på husbåten, men jobbar även några månader om året i Florida, närmare kollegorna i Olathe i Kansas.

Ett av de senaste projekten när jag är på besök är vindgivare, både instrument och displayer. I GNX-serien finns bland annat monokroma skärmar som knappt drar någon ström alls i dagsljus, och mycket lite ström när det är mörkt. De har även tagit fram större mastskärmar som är till för racing och highend-cruising.

Som produktchef är det Jannes jobb att hitta på nya prylar, och ofta får de även jobba vidare själva med idéerna som de presenterar, men de samarbetar alltid med andra delar av organisationen runt om i världen.

– Häromdagen fick vi patent på startlinjefunktion till navigatorer, den programmerades i Olathe med input från oss här i Stockholm, säger Janne.

När mjukvaran ska tas fram sker det i en emulator på en dator. Nästa steg är att testa den i en prototypmodell.