Båtnytt

TV: Nu väntar södra oceanen i Volvo Ocean Race – så tuff blir nästa delsträcka

Efter välförtjänt vila i Kapstaden smygstartar VOR idag den tredje delsträckan med ett in port race. Här får du en lägesrapport inför den tuffa delsträckan genom södra oceanen till Melbourne.

TV: Nu väntar södra oceanen i Volvo Ocean Race – så tuff blir nästa delsträcka
Nu lämnar Volvo Ocean Race Kapstadens siluett bakom sig och återser inte land igen förrän i Melbourne, Australien. Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Vid lunchtid fredag 8 december smygstartade delsträcka tre i VOR med ett in port race i Kapstaden. Racet vanns av kinesiska Dongfeng Race Team, följd av spanska Mapfre och Team Akso Nobel. Du kan se hela in port-racet i filmklippet nedan.

Nästa stora hållpunkt är starten av delsträcka tre, som går mellan Kapstaden och Melbourne.

Det har pratats mycket om att det blir mer segling i södra oceanen i den här upplagan än på väldigt många år. Och nu är det alltså äntligen dags för ett första elddop för besättningarna i de vilda vattnen i söder.

6 500 sjömils racing från Kapstaden i Sydafrika till Melbourne i Australien. Det är tolv år sedan den här sträckan var en del av tävlingen och det är en sträcka som fanns med i det ursprungliga Whitbread. Det finns flera intressanta aspekter på den här delsträckan.

I filmen nedan berättar skepparna själva om sina tankar kring utmaningen som väntar. Och i filmen kan du också hela starten från Kapstaden från söndagen 10 december. Seglingen börjar 13.35 in i filmen.  

Alla båtarna har lyfts ur vattnet i Kapstaden och fått sig en rejäl överhalning. Enligt Graham Tourell, som har ansvaret för Dongfengs båt, har man under en vecka gjort lika mycket underhållsarbete på båtarna som man normalt skulle behöva en månad för att utföra. Och det gäller att man inte slarvat, för nu får inte båtarna någon kärlek på land de närmaste 14 500 sjömilen. Kolla in den korta filmen nedan för att se vad underhållsteamet har haft för sig i båtskjulet.

På senare år har utvecklingen allt mer gått åt att lagen har en avbytarbänk och roterar besättningen under tävlingens gång. Detta för att få rätt kompetens ombord för varje delsträcka. Team Akzo Nobel provade en något kaosartad variant av detta inför första delsträckan, när det inte blev klart förrän timmar innan start vem som skulle vara ombord och inte. Någon fick till och med kliva i någon annans kläder, bokstavligt talat, då han blev inkallad i sista minuten.

Inför tredje delsträckan har man dock fått lite bättre kontroll över besättningsrotationen och ombord kliver nu två riktigt rutinerade oceanseglare i spanjoren Alex Pella och nya zeeländaren Justin Ferris. Pella var med ombord på trimaranen IDEC, som slog världsrekordet non stop runt jorden för båtar med full besättning. Pella var också den första spanjor som någonsin vann en ensamkappsegling över en ocean, när han 2014 vann atlantseglingen Route de Rhum från Frankrike till Guadeloupe.

Justin Ferris har också han seglat i södra ocenanen tidigare. Han har gjort tre tidigare Volvo Ocean race, ombord på Pirates of the Caribbean 2005-2006 (tvåa), Puma Ocean Racing 2008-2009 (tvåa) och Abu Dhabi Ocean Racing 2011-2012 (femma).

Delsträcka 4 ger dubbla poäng, vilket nog triggar lagen lite extra. Redan här kan det vara vinna eller försvinna. Tvingas man bryta den här sträckan och kanske även missar nästa, då är man definitivt rökt.

Sen blir det också den första riktiga värdemätaren på var lagen står rent kunskapsmässigt. Så här långt i tävlingen så har vi sett Mapfre och Dongfeng leverera som förväntat. Vestas/11th hour racing får nog anses, om inte ha överpresterat, så i alla fall överraskat något med sin fina andraplats i sammandraget så här långt.

Team Akzo Nobel ligger som förväntat mitt i fältet och att Sun Hung Kai/Scallywag och Turn The Tide on Plastic som skvalpar i botten är också väntat. Det är dock mer oväntat att Team Brunel visat så svajig form hittills. Deras sjätteplats på första delsträckan kan bli en riktigt dyr läxa och de har tyvärr inte heller övertygat under andra delsträckan, där de till slut ändå knep en fjärdeplats.

I in port-racet i Kapstaden blev det återigen en medioker insats när de slutade sexa. Jag säger att om de inte slutar topp tre på kommande delsträckan, och gärna har ett par av toppkonkurrenterna bakom sig, så kan vi nog avskriva dem helt från striden om totalvinsten i tävlingen.

 

Äntligen! Jag ser verkligen fram emot att tävlingen startar igen!
Ja
112
36
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!