Båtnytt

Test: Nytt mot äldre från Lowrance – Vad ska jag köpa?

Lowrance har uppdaterat sin HDS-serie med en ny version som heter Carbon. De största nyheterna är en snabbare processor och vässad ekolodsteknik. Båtnytt testade den och jämförde med föregångarna.

Test: Nytt mot äldre från Lowrance – Vad ska jag köpa?
I testbåten fanns tre navigatorer installerade. Nya Carbon sitter i mitten och både betraktningsvinkel och ljusstyrka är mycket bra. Samtliga bilder: Max Carlgren

Jag kliver ombord på en gammal Sea Ray Emsworth öster om Southampton, en timmes bilfärd från flygplatsen Heathrow. Där ­träffar jag Navicos marknadsansvarige och en säljare som ska ta oss ut till sjöss för att kolla in nya HDS Carbon. Jag har testat mig igenom alla versioner av HDS-serien, den första testen gjorde jag 2009. Och mycket har hänt sedan dess. Den största förändringen som serien sett var när den kom med pekskärm i och med Touch-­versionen som jag testade 2012. Sedan dess har man utvecklat och vässat ekolodstekniker och idag kan du få en fotoliknande bild av bottnen vilket är bra både när du letar efter fisk eller efter detaljer på botten.

Nya HDS7 Carbon bjuder inte på några revolutionerande nyheter. Det är en uppdatering av befintligt teknik med syftet att göra navigatorn snabbare när du använder den. En dubbelkärnig processor ska fixa detta och när jag ställer den mot föregångarna som sitter i samma båt märker jag skillnad. Det går snabbare när jag växlar mellan skärmar och olika lägen och det går snabbare när jag zoomar och panorerar i ekolodsbilden och i sjökortet. Numera är det ingen fördröjning alls. HDS Carbon är väldigt snabb och svarar direkt på alla kommandon.

Prenumerera på Båtnytt här

Den är utrustad med både pekskärm och knappar och klarar dubbla ekolodsgivare med chirp-teknik. Det betyder att du kan ha en givare som sänder på en frekvens som ger en detaljerad bild och en givare med lång räckvidd, och sedan visa båda dessa parallellt i skärmen, för att både kunna få detaljer och överblick.

Till vänster ser vi 2D-läget där du ser båten bakifrån. Växlar du till 3D kan du snurra runt bilden med fingret. Till höger syns traditionell ekolodsbild.

Mycket av det som HDS Carbon gör klarar även den föregående serien HDS Gen 3. Carbon-serien har mer ljusstarka och högre upplösta skärmar, kraftigare processor, och mer avancerade ekolodsfunktioner om vi ser till hårdvaran. Detta är hårdvaruskillnader som gör den vassare än föregångaren. Frågan är om det gör den värd de extra tusenlappar som den kostar.

Föregångaren HDS 7 Gen 3 kostar i skrivande stund runt 8 500 kronor på Prisjakt.se. Kikar man tillbaka på statistiken ser man att priset rasade i slutet av förra året, när Carbon-serien dök upp. Innan dess kostade den runt 11 000 kronor, ett pris som låg fast under ett drygt år. HDS 7 Carbon har precis dykt upp på prisjämförelsesajterna, och det lägsta priset är 12 500 kronor, utan givare. Räknar man med att detta sjunker en aning fram till sommaren så är den nya modellen ändå runt 3 000 kronor dyrare än den förra.

Ser man enbart till prestandaskillnaden tycker jag inte att det är värt så mycket mer för den nya Carbon. HDS 7 Gen 3 håller bra idag, trots att den har ett par år på ­nacken. Men om man tar med i beräkningen att man ska ha den i många år är jag mer benägen att satsa på den nya modellen. Om några år är Gen 3 ganska gammal. Lowrance kommer fortsätta att släppa uppdateringar som gör deras maskiner alltmer kompetenta, och äldre modeller kommer att fasas ut och inte få lika mycket uppdateringar. Det är bara att jämföra med mobilbranschen där en telefon som är tre år gammal inte klarar alla nya tekniker eller funktioner.

Så är du prylgalen, som undertecknad, skulle jag satsa på den nya Carbon-modellen. Vill du ha en bra navigator som kommer att fungera länge och inte är beroende av att kunna tanka ned alla uppdateringar får du HDS 7 Gen 3 så pass mycket billigare att du har råd med ett par rejäla sjökortsområden, eller en riktigt bra ekolodsgivare.

Har du navigator ombord?
Ja
25
3
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!