Båtnytt

Test: Över 60 knop med nya skotern Yamaha GP1800

Yamaha GP1800 är ett fartmonster, främst gjort för dig som är sugen på att köra race mellan bojar. Men Båtnytt har testat både i rejäl sjö och med badleksaker bakom skotern.

Test: Över 60 knop med nya skotern Yamaha GP1800
Fartmässigt är Yamaha GP1800 i klass för sig, konstaterar Båtnytts Max Carlgren. Samtliga bilder: Mikael Mahlberg

Det vänder sig i magen när jag kramar gas­reglaget. Den där känslan i magen som ­brukar infinna sig på nöjesfält när man satt sig i en berg- och dalbana som är lite för ­läskig. Ett hisnande sug i den övre delen av magen. Känslan infinner sig när jag från stillaliggande drar på rejält, på platt vatten. Och jag blir överraskad, jag har kört snabba skotrar förut, men GP1800 är i en klass för sig.

 

Förarplatsen är enkelt utrustad. Två gasreglage för fram och back, trimsystem och en knapp för start och en för stopp. På skärmen visas fart, bränsle och lite annan info.

Yamaha har tagit sin största motor på 1800 kubik och satt den i ett skrov som är både mindre och lättare än värstingmodellen FX SVHO. GP1800 bygger på skrovet från Yamaha VXR, men är lättare även än den, dessutom är motorn i GP1800 kompressormatad, vilket den inte är i VXR. Ytterligare en skillnad är att GP1800 har en mjukare v-botten är de andra skotrarna från Yamaha. Kryper du in under skrovet och kikar när den står på land ser du att där de andra skotrarna har en liten köl på några centimeter och en vass v-form är GP1800 helt avrundad. Det ger två effekter: extrem acceleration och riktigt hög toppfart.

Trimsystemet behöver du inte använda så mycket, skotern går plant. Du backar på vänster handtag och kör framåt på höger.