Båtnytt

Test: Supertest i finska viken

Tre toppmodeller gör upp om kronan i tyngsta klassen

Test: Supertest i finska viken
Vi ställer de tre flaggskeppen Nordkapp Noblesse 790, Finnmaster T8 och Silver Raptor DCZ mot varandra under två blåsiga dagar på Finska viken // Foto: Mikael Mahlberg

 

Nordkapp Noblesse 790, Finnmaster T8 och Silver Raptor DCZ är respektive tillverkares största modell. Med sisådär 300 hästkrafter på akterspegeln, rum för ett tiotal personer ombord samt prislappar på över en miljon kronor är det här båtar för ett utvalt fåtal.

Precis som Mercedes lyxiga S-klass, BMW:s 7-serie eller valfri annan lyxbil är det här också skrytprodukter som ska visa på märkets förmåga. Glansen ska spilla över på de billigare modellerna, och därför är det så viktigt att toppmodellerna är lyckade. Under två dagar tar vi ut de tre flaggskeppen på Finska viken för ett rigoröst test.

De får göra upp i ösregn, solsken, stiltje och stora vågor.

Häng med!

 

 

SILVER RAPTOR DCZ

När de finska kollegorna går hem för dagen, bestämmer jag mig för att skippa hotellet och sova ombord på Silver Raptor. Vid femtiden ger jag mig av mot Borgå, 25 sjömil öster om Helsingfors. Efter den soligaste sommaren på hundra år piskar regnet nu ned med en sån kraft att kontaktlinserna regnar ur ögonen och rutan immar igen, trots defroster. I det här vädret är alla daycruisers dåliga – men tack vare den höga rutan och hyggliga vindrutetorkare är Raptor den bästa i testet. Vindskyddet är utmärkt och rutan sträcker sig så långt bak att passagerarna i aktersoffan sitter hyggligt i lä. Sikten är bra även med kapellet på och ståhöjden under är hela 190 centimeter. Den åtta meter långa Raptor är Silvers nya flaggskepp, men modellen lanserades redan 2016 – under namnet Yamarin 81 DC. När Yamaha strax efteråt köpte upp Yamarin såldes modellen till Silver.

Förutom nytt namn har Raptor fått en ny rutram, nytt fördäck och smärre förändringar invändigt.

Yamarins futuristiska, lätt udda look är nedslipad till ett mer konventionellt yttre. Silver Raptor har testets rymligaste sittbrunn. Den djupa och bekväma U-soffan sväljer tio personer och passagerarna kan ladda mobilen via ett usb-uttag gömt bakom ryggstödet. Raptor är alltså en mycket rymlig dagtursbåt, men min plan är att sova ombord. Frukostkaffet kokas på ett tvålågigt pentry, maten ryms i ett riktigt kylskåp, inte en enklare utdragslåda. Det finns också upp till sex kojer ombord. Aktersoffan kan nämligen förvandlas till en enorm solbädd på 140 x 200 centimeter. Det här är den bästa kojen ombord – men nu regnar det för mycket. Mitt val faller istället på ruffen. Den är mindre än Finnmasters men kojlängden är något bättre, cirka 190 cm. Packningen ryms i stickkojen – som är lämplig för barn. Den separata toaletten är liten och mörk, men ger avskildhet.

 

 

Solen har hunnit gå ned när jag lägger till i Borgås gästhamn, men tack vare den enorma LED-strålkastaren i fören både ser jag bryggan och syns i mörkret. Tyvärr strejkar Webasto-värmaren. Dyngsur, uttröttad och rädd för att kameran ska ta stryk av fukten väljer jag att kapitulera och ta in på hotell. Dagen efter skiner solen och skrovet får visa sig på styva linan när jag i 35 knop kör över en upprörd fjärd tillbaka mot Helsingfors. Raptor är försedd med det svenska Petestep-skrov som istället för steglister har så kallade deflektorer. Idén är att dessa lister skickar vattensprutet nedåt, istället för åt sidorna. Båten ska gå mjukare, torrare, snålare och tystare.

I verkligheten är det ingen mirakelkur.

Med 250 hästars Honda planar Raptor upp snabbt och toppar cirka 39 knop, helt normala siffror. Raptor är lättkörd och går torrt, men stöter precis som andra båtar i motsjön – och dessutom något mer än den tyngre Finnmaster T8. Silver Raptor är 150 kilo kilo lättare än gamla Yamarin 81 DC. Tyvärr känns båten också enkelt byggd på vissa ställen. De alltför tunna luckorna till fenderhållarna och ett sladdrigt kapellgarage som hålls uppe med spännremmar rimmar illa med prislappen på drygt en miljon kronor.

 

 

NORDKAPP NOBLESSE 790

Trots samma prisnivå som de finska konkurrenterna är Nordkapp egentligen en helt annan art än Silver Raptor och Finnmaster T8. Den norska modellen är smalare och betydligt lägre. Under fördäck märks skillnaden mot de rymligare finnarna tydligt. Den spartanskt inredda ruffen är liten, det är lågt i tak och dubbelkojen är både kort och smal. Bäst funkar den faktiskt för en person. Ruffen saknar också en separat toalett, istället får man göra sina behov i spoltoaletten som rullas ut vid fotändan. De spartanska sovmöjligheterna beror helt enkelt på att Nordkapp Noblesse 790 inte är en bobåt.

Däremot tar den passagerarna snabbt till målet.

Med Evinrudes 300-hästare flyger vi upp i plan och forsar snabbt fram över Finska viken, som för dagen bjuder på krabba vågor och en frisk bris. Utanför den gamla svenska fästningen Sveaborg öppnar havet upp och jag gasar på. Med en toppfart på nästan 48 knop är Noblesse 790 klart snabbast av testbåtarna, en effekt av lägre vikt och lägre profil. Båten är byggd för Evinrudes G2-serie, som ger rejäl kraft men också morrar högljutt jämfört med fyrtaktsmotorerna, speciellt på lägre varvtal. Nordkapps modeller brukar vara de vassaste när det gäller sjöegenskaper, men den här gången får det norska märket se sig slaget av Silver och Finnmaster – 790:an går stötigare i motsjön än båda de finska konkurrenterna. Men jag trivs ändå bakom ratten. Den låga båten är kul att köra och i den bekväma förarstolen har jag tryggt sidostöd i de snäva girarna. Rutan är på klassiskt Nordkapp-vis låg och funkar mer som en vindavvisare än vindruta, speciellt för längre förare.

 

 

Den sportiga profilen är ett verk av designbyrån Eker Design, men liknar de övriga modellerna som ritats av Nordkapps huvuddesigner Espen Thorup. Även inredningen är klassiskt Nordkapp. Passagerarna sitter på ett antal sittytor, som tillsammans bildar en löst sammanhållen U-soffa. Poängen är att det blir lätt att gå genom båten och ut på akterdäck, men sittplatserna blir mindre bekväma och färre än med en klassisk soffa.

Ändå sväljer Nordkapp 7 till 8 personer i sittbrunnen.

Vid matdags går det att montera upp ett bord för fyra personer, och en del av bordet används också för att bädda upp en smal solbädd för en person. Norrmännen ska också ha en eloge för att de valt bort pentryt ombord, som i en ren dagtursbåt bara tar upp onödig plats. Istället finns en diskret vask med färskvattenkran vid vindrutan, vilket lämnar god plats åt en tvåmanssoffa bredvid förarsätet Nordkapp bygger sina båtar i Polen och kvaliteten är god. Detaljer som rejäla gasdämpare på kapellgaraget och alla luckor samt en överlag fin finish, ger förtroende. Så är Nordkapps priser också premium: drygt en miljon kronor för denna sportiga dagtursbåt är lika mycket som de finska, betydligt mer komfortabla konkurrenterna kostar.

 

 

FINNMASTER T8

Den sista testdagen blåser en frisk sjöbris som får sjön utanför Sveaborg att växa till långa vågor krönta av vita gäss. Det visar sig vara helt rätt förhållanden för dagens sista testbåt, Finnmaster T8. Med pondus flyger den 2,2 ton tunga T8:an genom vågorna och landar mjukt i nedslagen, utan skrammel eller oljud från inredning eller skrov. Finnmaster går mjukare än de två andra testbåtarna, men framförallt är det skrovets tysta gång som får mig att våga stå på i vågorna. T8 går också torrt och tar mindre sjö över sig än konkurrenterna. På plattvatten är toppfarten 42 knop och körkänslan sävlig och lugn – en effekt av båtens vikt och höga skrov. T8 fungerar nämligen utmärkt för en weekend i skärgården. Under fördäck hittar vi testets rymligaste och mysigaste ruff. Den är inte bara stor, utan också överlägset ljusast tack vare panoramafönster i skrovsidorna samt takfönster. Det är högt nog i tak för att en person på 180 centimeter ska kunna sitta upprätt och ta av sig skorna vid kvällstoaletten.

De många ljuskällorna och trevliga textilier på skotten skapar en ombonad lätt lyxig känsla.

Den separata toaletten är även den testets största. Ruffens enda anmärkning faller på den för korta dubbelkojen, som mäter cirka 185 centimeter på längsta stället. Stickkojen passar bäst för barn och är cirka 180 centimeter lång. Lyxkänslan fortsätter när vi kliver ut i sittbrunnen, där teakdäcket breder ut sig. Sittbrunnen är i två plan. I den främre sitter förutom föraren även två passagerare framåtvända, i varsin bekväm stol. En halv trappa ned akteröver breder en stor L-soffa ut sig med plats för sex personer. Bakom förarens stol hittar vi också ett mindre pentry med utvikbar diskbänk och lättrengjord, keramisk Wallas-spis. Köket funkar för enklare matlagning, men viktigast är att det tar upp minimalt med plats.

 

 

Sittbrunnens stora fördel är att man kan gå igenom den, även med nedbäddad solbädd. Att ta sig snabbt ut på akterdäck är därför möjligt även när sofforna är fullsatta. Finnmaster T8 bjuder på en hel del lyxiga finesser. Sittbrunnsbordet i teak höjs och sänks med en knapptryckning, tack vare inbyggd elmotor – vilket dessutom är standardutrustning. Denna finess kan verka onödig men är i själva verket smidig, särskilt då bordet ska bli bas för den 180 centimter långa solbädden.

Man slipper gräva fram stödben och mellanläggskivor ur stuvfacken och en bonus är att både bord och solbädd sitter som gjutna, till skillnad från de övriga testbåtarnas något rangliga bord. Kvaliteten är överlag god. Gasdämpare på i stort sett varenda lucka, det tysta skrovet och en allmän solid känsla ger ett helgjutet intryck. Trots det är priset – på drygt en miljon kronor med Yamahas 300-hästare – helt i linje med de övriga testbåtarnas.

 

 

Och vinnaren är…

När våra två testdagar är till ända har vi provat de tre flaggskeppen i ösregn, solsken, stiltje och frisk bris. Det är dags att utse en vinnare. Nordkapp Noblesse 790 är den sportigaste båten och egentligen mer av en dagtursbåt. Men det är också märkets flaggskepp och kostar lika mycket som de mer bobara finnarna. Dessvärre håller varken sjöegenskaper eller boendekomfort jämna steg med de finska konkurrenterna. Silver Raptor bjuder på trevliga gångegenskaper och en mycket bekväm sittbrunn med den bästa solsängen. Det här är en båt som sväljer många. Tyvärr verkar modellen ha bantat bort en del kvalitet i övergången från Yamarin till Silver, varför prislappen på en dryg miljon känns i överkant.

Det blir Finnmaster T8 som tar hem matchen – med råge.

Lyxkänslan, en fantastisk ruff och solida sjöegenskaper gör T8 till en vinnare, oavsett om du ska sticka ut över dagen eller fira veckoslutet ombord.

Ja
12
2
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!