Fyra roddbåtar men bara en kan vara bäst. Foto: Mikael Mahlberg

Artiklar

TEST: Bästa lilla snurrebåten

En roddbåt med snurra på tio hästkrafter är Sveriges vanligaste båtköp. Vi spänner musklerna och ror ikapp med fyra storsäljare från Suvi, Terhi, HR och Sandström.

Text: Mikael Mahlberg • 2018-03-11 Uppdaterad 2024-02-22

En roddbåt med snurra på tio hästkrafter är Sveriges vanligaste båtköp. Båtnytts ­redaktion spänner musklerna och ror ikapp med fyra storsäljare från Suvi, Terhi, HR och Sandström.

Abborrmetet med farfar, första egna utflykten till grannön eller badturen med kompisarna. Många vackra barndomsminnen har fötts i en roddbåt, som är Sveriges vanligaste båttyp. Den mest populära storleken är en drygt fyra meter lång båt med en tio hästkrafter stark utombordare. Självklart ska vi testa vilken modell som är bäst!

Vi samlar därför storsäljarna Suvi 444, Terhi 400, HR 430 och Sandström 625 Basic på Jungfrusunds marina i Mälaren. Tävlingsmomenten är två: rodd och körning med motor. Dessa båtar är nämligen en kompromiss mellan roddbåt och motorbåt. Balansgången mellan dessa egenskaper är svår. En ren roddbåt är smal i aktern och kan omöjligt plana. Men dessa hybrider har bredare akterskepp, planare bottnar och gör därför uppemot 15 knop med tre personer ombord. Alltså snabbt nog för att den där utflykten till badön ska gå uthärdligt snabbt. Samtidigt går alla fyra båtarna fortfarande att ro, och har i de flesta fallen klinkade skrov och små kölar. De senare kan, som vi ska se, ställa till problem i planande farter.

Även om det är rofyllt att ro drar de flesta människor igång utombordaren så snart färden är längre än några hundra meter. Därför är det egentligen viktigare att ­båtarna går bra med med motor än att de är lättrodda.

Testets stora överraskning visar sig vara den höga säkerheten. De som omkommer i båtlivet gör det oftast i småbåtar. Därför klär vi oss i våtdräkt och försöker kapsejsa testbåtarna efter förmåga, för att testa om de håller måttet. Lyckligvis är det en svår uppgift. Roddbåtarna känns först ranka när vi stiger i dem, men är svårare att välta än man kan tro. Ofta krävs att 95 kilo tunge chefredaktör Max hoppar på relingen för att få omkull testobjekten.

Så gör ingen normalt funtad människa.

TEST: Båtnytt testar: Vilken roddbåt är egentligen bäst?

HR betyder Höga Rodd, ett namn som förpliktigar. Mycket riktigt är HR 430 också en riktigt bra roddbåt – men även en kompetent motorbåt.

HR 430 är den största modellen i testet och känns betydligt rymligare än Sandström, Suvi och Terhi. Båten kan bära hela 15 hästkrafter men går utmärkt med den tiohästars Yamaha som sitter på. Toppfarten är cirka 18 knop med en person och då går HR 430 stabilt, torrt och är mindre känslig för ojämn belastning än de övriga båtarna. Storleken känns, båten är trygg och stabil. Med tre personer sjunker farten till 11 knop men båten håller sig i plan. Förskeppet är bärigt och tål en tung person på förliga toften. En bra säkerhetsdetalj är den lilla motorbrunnen. När vi backar mot vågorna stänker en del sjö in i över akterspegeln, men stannar i motorbrunnen utan att rinna vidare in på durken.

När vi växlar till åror fortsätter HR 430 att briljera. Båten är lättrodd, håller kursen och känns allmänt trevlig att ro. Fotstödet funkar för både längre och kortare roddare. Det enda minuset är de medföljande årorna, vars årklykor består av en bult som löper genom ett borrat hål i själva årorna. De gnisslar och ett råd är att köpa till en dyrare variant med omslutande årklykor.

HR är också den stabilaste båten stillaliggande, efter den mer eller mindre osänkbara Terhin. Även på HR krävs en 95 kilo tung chefredaktör som hoppar på relingen för att fribordet överhuvudtaget ska kränga ned under vattenytan.

Bland de praktiska detaljerna ombord märks många handtag, dels att hålla i men också utformade så att tre personer kan bära båten. Stuvutrymmen finns enbart vid sidan av bensintanken i aktertoften.

Sist men inte minst är priset för denna fina allroundbåt lägst av testbåtarna, 19 000 kronor utan motor.

HR 430 Std

Teknisk info:

Längd: 4,30 meter

Bredd: 1,58 meter

Vikt: 150 kilo

Last: 4 personer

Rek motor: 10 hk

Motor i testet: 10 hk

Fart 1 person: 18 knop

Fart 3 personer: 11 knop

Pris: 19 000 kronor

Värt att notera:

+ Trevlig att ro

+ Går bra för motor

+ Rymlig

Outspätt:

Testets bästa allroundbåt går både tryggt för motor och är lättrodd. En klassisk snurrebåt när den är som bäst!

Kontakt

hrboat.com

TEST: Båtnytt testar: Vilken roddbåt är egentligen bäst?
Trots båtens smala midja är den förvånansvärt stabil stillaliggande.

“Mitt råd till svenska båtproducenter är: köp en Suvi, vänd på den och kopiera rakt av”, skrev jag i förra årets test av Suvi 444. Det lyriska omdömet kom av att jag testkörde båten i krabba vågor på en finsk insjö. Där gick Suvis lång­smala skrov mjukt genom böljorna.

Denna gång provar vi Suvi 444 på Mälaren i betydligt lugnare förhållanden, och jag måste be de svenska båttillverkarna om ursäkt.

Suvi 444 är en bra roddbåt – men inte komplett.

Båten är längre och smalare än de övriga i detta test. Med rätt åror är Suvi 444 en utmärkt roddbåt. Den lång­smala formen och kölen gör också skrovet kursstabilt, en fördel i vind och vågor. Ska du till exempel ta upp nät i hård vind är Suvi 444 testets bästa båt. Suvi går att ros både från den förliga toften och mittoften. Ett fotstöd finns att ta spjärn mot, men passar bäst för roddare under 185 centimeter. Ett extra stöd längre bort hade varit välkommet för längre personer. Dessvärre är årorna för långa på testbåten och årtullarna är placerade för långt in på åran, därför blir båten denna gång något trögrodd.

När vi rycker igång 9,9-hästarsmotorn från Yamaha och beger oss ut på den lugna Vårbyfjärden märks att Suvi 444 är en längre och smalare båt än de övriga. Nu saknas den höga sjö jag mötte senast jag testade båten, och därför kan Suvi inte demonstrera den överlägsenhet i hård vind som jag tidigare sett hos det långsmala skrovet. Däremot märks att Suvi 444 med en person går oroligare än de övriga båtarna i testet. Förskeppet doppar ibland ned och kölen skär åt sidan. Det gäller att montera motorn max uttiltad och vara på sin vakt i högre farter. Toppfarten med en person mäter jag till 19,2 knop och med hela testlaget om tre personer och 250 kilo 14,1 knop. Det är snabbast av testbåtarna.

Trots båtens smala midja är den förvånansvärt stabil stillaliggande. Vid ombordstigning känns Suvi något rankare än de övriga testbåtarna. Men när jag ställer mina 73 kilo på relingen vägrar fribordet att sjunka under vatten­ytan. Endast genom att aktivt försöka välta båten lyckas jag få den att kapsejsa.

Suvi 444 har bra förvaring för att vara en så liten båt. I aktertoften finns utrymme ovanpå bensintanken och i mittoften finns ett separat, låsbart stuvfack som rymmer till exempel öskar, tampar och några flytvästar.

Suvi 444

Teknisk info:

Längd: 4,44 meter

Bredd: 1,50 meter

Vikt: 115 kilo

Last: 4 personer

Rek motor: 4-10 hk

Motor i test: 10 hk

Fart 1 person: 19,5 knop

Fart 3 personer: 14 knop

Pris: 20 900 kronor

Värt att notera:

+ Bra i vind och vågor

+ Bra stuvutrymmen

Orolig för motor

Outspätt:

Suvi är den bästa roddbåten för hård sjö tack vare långsmal form. Men den kan kännas något orolig vid motorkörning.

Kontakt

suvi-veneet.fi

uppsalafritid.se

TEST: Båtnytt testar: Vilken roddbåt är egentligen bäst?
Terhin är suveränt stabil även i toppfart utan tendenser att slingra eller hugga. Inte ens när jag drar åt mig rorkulten 90 grader händer något obehagligt.

Terhi 400 är minst i testflottan men imponerar stort.

Vår båt har tiohästare, men den lilla båten kan bära hela 15 hästkrafter och styrpulpet. Så fort vi styr ut på fjärden är det klart att Terhi 400 är den bästa motorbåten i samlingen. Skrovet, som skiljer sig från de andra testbåtarna genom att sakna klink och köl, planar snabbt och toppar drygt 18 knop med en ensam person. Med tre personer gör Terhi fortfarande 14 knop. Terhin är suveränt stabil även i toppfart utan tendenser att slingra eller hugga. Inte ens när jag drar åt mig rorkulten 90 grader händer något obehagligt.

Terhi är också mycket säker stillaliggande. Trots flera försök misslyckas jag med att välta båten. Först efter en stunds idogt hoppande på relingen lyckas den 95 kilo tunge chefredaktören Max kapsejsa den. Det gör Terhi till den tryggaste båten i samlingen såväl stillaliggande som i hög fart och därmed utmärkt för ungdomar som vill pröva livet till sjöss. Det enda man bör tänka på är att backa långsamt mot vinden. Terhi saknar motorbrunn och vågorna skvätter därför över akterspegeln och rakt in i båten.

Utan köl blir det korta skrovet svårare att hålla på en stadig kurs med årorna, speciellt i vågor och vind. Men för de flesta användare spelar det troligen mindre roll. Det går utmärkt att ro kortare sträckor, till exempel vid fiske, och så fort avstånden ökar drar man igång motorn.

Terhi är gjuten i ABS-plast (samma material som t ex matlådor i plast) och har därmed en betydligt snyggare finish än de laminerade konkurrenterna. Dessutom har Terhi gjutit in en del finesser i skrovet. Med dyvikan i botten kan båten länsas smidigt på land samt i planande farter så länge lasten är lätt. Årorna ligger i varsitt litet fack med avrinning – eller kan låsas fast med årklykorna nedstuckna i hål. Stuvutrymmen är det däremot ont om, förutom ett litet låsbart fack i fören finns bara det öppna och väderutsatta utrymmet under akterdäck.

ABS-plasten ger förutom fin finish också ett lågt pris på 19 900 kronor. Det gör Terhi 400 till ett utmärkt val för den som behöver en liten, trygg och rolig snurrebåt.

Terhi 400

Teknisk info:

Längd: 4,01 meter

Bredd: 1,50 meter

Vikt: 120 kilo

Last: 4 personer

Rek motor: 5-15 hk

Motor i test: 10 hk

Fart 1 person: 19 knop

Fart 3 personer: 14 knop

Pris: 19 900 kronor

Värt att notera:

+ Bra motorbåt

+ Mycket stabil

+ Praktisk dränering

Outspätt:

Suverän liten motorbåt som också kan ros. Stabiliteten och sportig­heten gör den till en bra ungdomsbåt.

Kontakt

terhi.fi

TEST: Båtnytt testar: Vilken roddbåt är egentligen bäst?
Även Sandström presterar bra i krängningstestet och håller sig på rätt köl när 95 kilo tunge Max står på relingen.

Sandström är en av de minsta och lättaste båtarna i testet, vilket också märks på sjöegenskaperna. Båten är trevligt lättrodd i lugnt väder men i de hårdare vindpustarna driver det lätta förskeppet av och rubbar kursen.

Skrovet är ett klassiskt snurrebåtsskrov, en blandning av planande skrov och roddbåt med köl.

Maximal motorstyrka är tio hästkrafter. Med en ­ensam person på aktertoften pekar nosen i skyn innan båten ­planar upp. Väl uppe går båten på rumpan – ett problem hos många lätta snurrebåtar. Om du är ensam i båten kan det vara idé att köpa en rorkultsförlängare och styra från mittoften.

Toppfarten ligger på cirka 19 knop med en person ombord. Med tre personer sjunker farten till tolv knop. För­skeppet är relativt smalt och gräver ned sig med 95 kilo chefredaktör på förtoften. Placeringen av lasten är därför viktig i denna lilla båt.

Även Sandström presterar bra i krängningstestet och håller sig på rätt köl när 95 kilo tunge Max står på relingen. Först efter lite gungning tar båten in vatten och går runt. I verkliga livet ska stor klantighet till för att stjälpa båten.

Familjen Sandström bygger sina modeller i Norrlång­träsk och startade även Uttern-båtar på 60-talet. Erfarenheten visar sig i en del smarta detaljer. Till exempel är durken förnämligt halkskyddad med sandbeläggning, årklykorna av god kvalitet och det finns gott om handtag ombord – även på akterspegeln vilket förenklar för simmare att ta sig ombord. I aktertoftens vattentäta, låsbara fack ryms förutom bensintanken tampar, dragg och öskar.

Med en prislapp 22 700 kronor är Sandström en av de dyrare båtarna i testet, låt vara att det inte skiljer många tusenlappar mellan modellerna.

Sandström 425 Basic

Teknisk info:

Längd: 4,25 meter

Bredd: 1,60 meter

Vikt: 130 kilo

Last: 4 personer

Rek motor: 4-10 hk

Motor i testet: 10 hk

Fart 1 person: 18 knop

Fart 3 personer: 12 knop

Pris: 22 700 kronor

Värt att notera:

+ Lättrodd

Något lastkänsligt förskepp

Outspätt:

En liten och nätt roddbåt som är trevlig att ro men också går fint med motor. Något viktkänsligt förskepp.

Kontakt

sandstrombatar.se

TEST: Båtnytt testar: Vilken roddbåt är egentligen bäst?
En perfekt allt-i-allo för fisketuren, badutflykten eller ungarnas första stapplande steg till sjöss.

Vinnare

Det är trevligt att ro, men det är enklare att köra med ­motor. Det blir erfarenheten efter två dagar i de fyra test­båtarna. Så fort vi ska ta oss längre bort än grannbryggan drar vi igång motorerna och fräser iväg.

Suvi 444, den båt som förra året imponerade stort i finsk sjögång, får ett sämre betyg på plattvatten. Suvi är visserligen en mycket kursstabil och skön roddbåt i vågor och vind. Men för motor har det smala skrovet med köl en tendens att slingra, vilket kan uppfattas som obehagligt.

Sandström 425 Basic är liten och lätt att ro. Den går också tryggt för motor även om förskeppet gräver ned sig om det är tungt lastat.

De båtar som imponerar mest i testet är HR 430 och Terhi 400.

Terhi 400 är i grund och botten en liten motorbåt. Det är en perfekt ungdomsbåt som planar fint med en tiohästare, men också går att ro kortare sträckor. Denna urtrygga båt har dessutom ett lågt pris på 19 900 kronor.

HR 430 är den bästa allroundbåten. Priset på 19 000 kronor är också lägst. Denna rymliga modell är skön att ro, håller kursen och är trygg att köra även med motor. En perfekt allt-i-allo för fisketuren, badutflykten eller ungarnas första stapplande steg till sjöss.

Det gör HR 430 till vår allroundvinnare.


Text: Mikael Mahlberg • 2018-03-11
ArtiklarBåtnyttTesterBåtnyttRoddbåt
Scroll to Top