Vad gör man om skicket på den nya båten är sämre än vad man blivit lovad? Foto: Unsplash

Trassliga båtaffärer

Motorn håller inte vad mäklaren lovade

När båten väl kom så levde inte skicket upp till förväntningarna. Har man rätt att få kompensation för det?

Text: Jessika Ericsson • 2022-07-19 Uppdaterad 2022-07-08

Fråga:

Båtmäklaren som jag köpte båten av intygade att den var i utmärkt skick, men motorn går dåligt och skrovet har flera skador. Kan jag få tillbaka pengar för att båten är i sämre skick än jag trodde?

Svar:

Felix Ekman, tidigare jurist på Allmänna reklamationsnämnden
Eftersom affären sker genom en båtmäklare gäller konsumentköplagen, trots att både säljare och köpare är privatpersoner. Här kan köparen vända sig till båtförmedlaren med sina krav. Både båtförmedlaren och säljaren har ett ansvar gentemot köparen och gör upp sinsemellan. Jag kan inte uttala mig om det här speciella fallet, och vi har inga liknande ärenden på ARN.

Lars Ericsson, skadereglerare Svenska Sjö
Det beror helt på hur avtalet ser ut. Generellt sett, om båten är såld i befintligt skick, är det svårt för köparen att komma någon vart med sådana krav.

Möjligheten att få ersättning från sin försäkring för problem med äldre motorer är små. Hos oss gäller att man behöver teckna en maskinskadeförsäkring innan motorn har blivit fem år. Den försäkringen kan sedan förnyas år för år tills motorn är 14 år gammal. Äldre motorer än så försäkrar vi inte. Några typer av skador som kan ersättas genom maskinskadeförsäkringen är kolvar, lager som går eller en trasig impeller och följdskador. Undantag är alla typer av skador som kan härledas till bränslet. Man ska också komma ihåg att man har ett stort ansvar som ägare att se till att motorn kyler som den ska och att övrig service sköts.

Felix Ekman. Foto: Pressbild
Lars Ericsson. Foto: Pressbild

Text: Jessika Ericsson • 2022-07-19
ArtiklarTrassliga båtaffärer
Scroll to Top