Artiklar



Wolfcraft Master 600
Wolfcraft Master 600
ARTIKEL FRÅN Unknown
Wolfcraft Master 600 är intressant genom sin flexibilitet. Bänkskivan går både att höja och sänkas och lutas up till 65°.
Wolfcraft Master 500
Wolfcraft Master 500
ARTIKEL FRÅN Unknown
Black & Deckers har en stor konkurrent när det gäller hopfällda arbetspallar, tyska Wolfcraft med en mängd smarta verktyg och tillbehör på programmet.
Black & Deckers Workmate Plus WM 825
Black & Deckers Workmate Plus WM 825
ARTIKEL FRÅN Unknown
På Black & Deckers toppmodell Workmate Plus WM 825 för 1200 kr, kan bakre bänkhalvan flyttas mellan tre lägen.
Black & Decker Workmate WM 540
Black & Decker Workmate WM 540
ARTIKEL FRÅN Unknown
Den nya Black & Deckers Workmate WM 540 för cirka 950 kr är en rolig variant på sågbockstemat. I hopfällt läge kan den bli en liten pirra eller kärra. Behöver man en riktig kärra ska man dock köpa något annat.
Omärkt båt lätt att försäkra
Omärkt båt lätt att försäkra
ARTIKEL FRÅN Unknown
CE-märkning är en het potatis i båt-Sverige. Kvalitetsstämpel eller handelshinder? Trots svårgenomträngligt regelverk fortsätter den privata båtimporten och försäkringsbolagen välkomnar även omärkta båtar.
Black & Decker Workmate 301
Black & Decker Workmate 301
ARTIKEL FRÅN Unknown
Det finns en uppsjö av små enkla hopfällbara arbetsbänkar på marknaden av typen utbyggd hopfällbar sågbock.
Importera båt
ARTIKEL FRÅN Unknown
Det är populärt att importera begagnad fritidsbåt. En ofta upprepad siffra är att antalet importer ligger mellan 2 000 och 2 500 varje år, bara från USA. Men frågorna är många. Vad kostar det? Hur går jag tillväga? Vem utför CE-märkning? PB har sökt svaren bland branschfolk och privatimportörer.
Övergivna båtar - ett vanligt problem på båtklubben
ARTIKEL FRÅN Unknown
På landets många båtklubbar finns det gott om vanskötta båtar - ofta i trä - som har legat på land i många år, utan täckning och omvårdnad. Vissa av båtarna har ägare, andra inte. Vi tittar närmare på lagar och regler för båtklubbar som vill bli av med båtar som överges, förfaller och blir stående på land år efter år.
Rosättra varv - drömfabrik som satsar på framtiden
Rosättra varv - drömfabrik som satsar på framtiden
ARTIKEL FRÅN Unknown
En Linjett är många skärgårdsseglares dröm. Den byggs exklusivt för att passa farvattnen i Östersjön. Nu siktar Rosättra varv på framtiden med en ny modell som ska vara klar om ett år.
Alternativbåtar
ARTIKEL FRÅN Unknown
Långlivat skrov
Långlivat skrov
ARTIKEL FRÅN Unknown
Det finns flera trender inom båtlivet idag. Den starkaste trenden är kanske att allt fler köper små och snabba motorbåtar. Men som en liten motrörelse till den breda strömmen av nya snabba styrpulpetare tuffar snipan på i sin egen oförtrutna takt. På sätt och vis är Monark 690 en del i den trenden av lite långsammare båtliv.
Reva inte segel i hårt väder
ARTIKEL FRÅN Unknown
En klassisk snipa av hög kvalité men kolla motorn, det är besiktningsmannen Erling Kroons sammanfattade omdöme om Monark 690.
En del pyssel
En del pyssel
ARTIKEL FRÅN Unknown
De flesta Monark 690 har börjat bli till åren. Skicket i interiören kan variera och det syns om ägaren inte tagit hand om sin båt. Lunsen är lite speciell.
Välj kategori
ARTIKEL FRÅN Unknown
Om cookies
ARTIKEL FRÅN Unknown
Personuppgiftspolicy
ARTIKEL FRÅN Unknown
Om copyright
ARTIKEL FRÅN Unknown
Alternativbåtar
ARTIKEL FRÅN Unknown
Inte helt felfri
Inte helt felfri
ARTIKEL FRÅN Unknown
Det är under ytan som vi hittar den stora hemligheten bakom Flipperbåtarnas goda sjöegenskaper. I aktern på botten sitter två stegstabilisatorer. Enkelt uttryckt kan man säga att de ser ut som två rektangulära urfasningar i skrovet. Stegstabilisatorerna bidrar till att båtarna får minimal planingströskel, stadigare gång och låg bränsleförbrukning.
En kabin med egen barnkammare
En kabin med egen barnkammare
ARTIKEL FRÅN Unknown
Det är generöst om utrymmet i Orrskär 850. En familj på fem personer kan utan problem sova och röra sig på båten under längre utfärder. Sittbrunnen bjuder på en ordentlig soffa där sommarens värmande solstrålar kan avnjutas. Där är det även gott om plats att sträcka ut benen på. Under dynorna till akersoffan döljer sig ett bord som kan det fällas upp i flera steg. Det kan bli till ett litet fikabord eller ett större matbord. Ett litet exempel på Erik Samuelssons känsla för praktiska detaljer. - Jag brukar inte ha bordet uppfällt. Det är bättre att plocka bort dynorna i aktersoffan och använda den som ett trappsteg när man ska klättra över och bada i aktern istället, säger Björn Biverman. Förarplatsen är skyddad under tak och rejält tilltagen med tydliga instrument och plats för sjökort. I Björns båt sitter originalinstrument och ursprungliga knappar och reglage kvar. Det har inte funnits någon anledning att byta menar han. Enda extrautrustningen är ”sillteven” som han kallar sitt ekolod. Ett bra hjälpmedel till en så stor båt. På babordssida finns ett välutrustat pentry med gasolspis, kylskåp och diskho. Men det är lite dåligt med utrymme där man kan förvara matvaror. Björn har löst det genom att använda två av stuvutrymmena nere i kabinen till ändamålet. - Det går att få med de mesta bara man planerar och använder båtens möjligheter rätt, säger han.

Filtrering

Kategori















Tagg



Skribent