Artiklar

Propeller i bur

Läste i oktobernumret, 2004 på sidan 10 om hur man satt propellern i bur för att hindra den från att skada människor i vattnet. Antagligen också för att hindra fisknät, linor och andra föremål att trassla in sig i propellern eller skada bladen. I början av 1990-talet var jag i kontakt med ett företag i

Text: Redaktionen • 2005-02-17 Uppdaterad 2005-02-17

Läste i oktobernumret, 2004 på sidan 10 om hur man satt propellern i bur för att hindra den från att skada människor i vattnet. Antagligen också för att hindra fisknät, linor och andra föremål att trassla in sig i propellern eller skada bladen. I början av 1990-talet var jag i kontakt med ett företag i USA. Där höll man på med att introducera propellerdysor, alltså breda, ringformade skydd att montera runt propellern. Dessutom byttes standardpropellern mot en med spetsarna kapade och formade till att gå nära dysans innerradie, varvid man drog nytta av den så kallade ändskiveeffekten. Produkten kallades Handler och man siktade i inledningsskedet på ägare till utombordsmotorer på mellan sex och 15 hästkrafter. Resultatet blev inte som med buren en fartförlust, utan ökad dragkraft och fart, speciellt vid lägre varvtal (manövrer i hamn). Sålunda gjorde en Viking 28 segelbåt med Handler 1,8 knop vid 1000 varv per minut och blott 0,6 knop vid samma varvtal med samma motor utrustad med enbart standardpropeller. Vid 2000 varv per minut gjorde båten med Handler 3,45 knop, motsvarande med standardpropeller bara 1,7 knop. Marschfarten sex knop nåddes vid 3500 var per minut respektive 4100. Oavsett fart och varvtal minskade bränsleförbrukningen med cirka 20 procent, då Handler användes.

Vid denna tid hade jag avsikten att importera Handler till Sverige, men annat kom emellan. Jag vet inte om företaget har flyttat eller ens finns kvar, men då var adressen följande: Port Kent Marine Inc. P O Box 311, Port Kent, NY 12975-0311, USA. De har nytt telefonnummer och numera även en e-postadress: tel: +1 (514) 636-2004, fax: +1 (514) 636-1376, e-post: portkent@sympatico.ca (reds anm).

Bästa hälsningar

Kjell Nylén


Text: Redaktionen • 2005-02-17
ArtiklarpraktisktbatagandeTips & trix
Scroll to Top