151370.jpg
Dyrt – men det är nattsömnen värd
Jag köpte 1999 en välskött och fin Najad 340. Men det var rejäla fuktfläckar på dynorna i förpiken. Efter vår första segelsäsong kunde jag konstatera att det var, som vi säger nere i Skåne, “dyngsurt” under madrasserna och rejält med svartmögel på både dynor och på träfiberplattorna. Dessutom var det dålig sovkomfort på grund av
Jag köpte 1999 en välskött och fin Najad 340. Men det var rejäla fuktfläckar på dynorna i förpiken.
Efter vår första segelsäsong kunde jag konstatera att det var, som vi säger nere i Skåne, “dyngsurt” under madrasserna och rejält med svartmögel på både dynor och på träfiberplattorna.
Dessutom var det dålig sovkomfort på grund av alldeles för hårt underlag.
Den lösning som har fungerat under tre år är: Vi sågade upp fler hål i skivorna, 30 mm och i förband om ca 30 cm. Köpte ventilationsmattor (se bilden) som lyfter madrassen ca 12 mm. Där jag bor finns en tillverkare av båt- och husvagnsdynor som fick i uppdrag att “klippa och klistra” så att mattorna passade exakt i förpikskojen.
För att höja komforten gjordes nya 40 mm tjocka bäddmadrasser av Tempur, klädda med rent syntetöverdrag, att lägga ovanpå dynorna, även dessa formade efter förpiken.
Dessa bäddmadrasser formar sig efter kroppen. Knä, armbågar och andra utskjutande delar sjunker ner i madrassen.
Vi gjorde året efter även en Tempurmadrass till bädden i salongen, denna användes till sjökoj på nattseglingar.
Man sjunker ner och “fastnar/ligger still”, även när det gungar och kränger. Mycket bra!
Vi har även köpt Almedahls hotelllakan, som är i syntetmaterial och marknadsförs just för att de inte tar till sig fukt. De fungerar mycket bra. Denna lösning är dock dyr. Bara Tempurmadrasserna kostar ca 1 800 kr styck och det gick åt tre stycken till förpiken, men det är en lösning som är optimal enligt min bedömning.
Anders Andersson, Bjuv
Text: Redaktionen • 2005-05-24
Artiklar • praktisktbatagande • Tips & trix