Plats för LGF-skylten på båtupptagningsvagnen

Jag har en öppen Crescent 485 med en utombordare på 28 hästkrafter som jag alltid drar hem efter varje tur på sjön. Det verkar vara det enda sättet att få ha min båt ifred från klåfingriga rackare! Jag har en båtupptagningsvagn från Fogelsta och såna är ganska små. Jag hade därför ett helsike att få dit LGF ("långsamtgående fordon", reds. anm)-skylten på båten. Den ska ju alltid vara med när man är ute på vägarna. Jag var inte så intresserad av att borra hål i akterspegeln för en skylts skull.

Originalfästanordningen med ett stag från vagnens nedre del var inte heller att tänka på då båten sticker ut en bra bit. Så efter en del funderande tog jag lite plattjärn och böjde till dem som två U:n och svetsade på dem på två raka plattjärn som går längsgående med U-bitarna. Sen fäste jag LGF-skylten på dem. Så trädde jag på anordningen på den vänstra åran. Den sitter fast med hjälp av två skruvar längst ned på U-bitarna som gör att det kläms ihop mot åran. För att inte anordningen ska skava på åran så har jag limmat dit neoprengummi inne i U:et. Det gället dock att man har små spännband som man binder fast årorna med så att de inte börjar att leva ett alldeles eget liv i båten ? då kan det bli farligt! Alltså kan man ha årorna kvar i respektive årinfästning.

Jag funderar också på att ta en gammal takbåge som jag har till att lasta prylar på taket på bilen och göra om den till en broms- och blinkersramp som jag i sin tur kopplar in i bilens släpvagnskontakt. På så sätt skulle bakomvarande bilarna kunna se när jag vill svänga eller bromsa. (Meningen är att rampen ska sitta på taket på bilen under förutsättning att båten inte skymmer den.) Det kommer inte att kosta många kronor att tillverka och jag kan inte tänka mig att det skulle vara ­olagligt.

Tomas Patron Kjellflo