151369.jpg
Så byts en åldrig självläns
Då min nyköpta Maxi 77 från 1975 nyligen besiktades av Conny Zetterberg fick jag två treor i besiktningsprotokollet. Den ena gällde brister i det elektriska vilket jag själv var medveten om. Den andra avsåg självlänsarna, som jag tyckte fungerade tillfredsställande då det regnade eller då man tvättade sittbrunnen. Men när jag tog ut ankaret
Då min nyköpta Maxi 77 från 1975 nyligen besiktades av Conny Zetterberg fick jag två treor i besiktningsprotokollet.
Den ena gällde brister i det elektriska vilket jag själv var medveten om. Den andra avsåg självlänsarna, som jag tyckte fungerade tillfredsställande då det regnade eller då man tvättade sittbrunnen.
Men när jag tog ut ankaret och tampar ur stuvutrymmet i båtens akter och självlänsens slangar, syntes de korroderade kranarna och bordgenomföringen ordentligt (bild 1). Då förstod jag att det var allvar med trean i besiktningsprotokollet. Självlänsen måste bytas!
Ny granskning av självlänsen
Efter båtupptagningen i slutet av oktober gjorde jag en ny granskning av självlänsen på både in- och utsidan av skrovet. Tidigt bestämde jag mig för att inte chansa och skruva loss eller kapa bordgenomföringen från insidan utan att istället försöka få bort “hatten” på den “kullriga” typen av bordgenomföringen från utsidan. Allt för att inte skada skrovet eller mig själv under arbetet i det trånga utrymmet.
Jag köpte en ny bordgenomföring och studerade dess konstruktion (bild 2). Jag fann att man skulle kunna få bort lite av kanten på godset på bordgenomföringen på utsidan av skrovet och därefter kunna trycka upp den och lösgöra den från skrovet.
Vinkelslip med gammal kapskiva
Jag tog en vinkelslip med en gammal kapskiva, alltså en skiva med en liten diameter. Jag tog bort lite av godset genom att vrida den roterande kappskivan i bordgenomföringens hål. Därefter fick jag med hjälp av en skruvmejsel lätt loss den yttre delen av bordgenomföringen. Efter att ha tagit bort små flisor med Dremelborren kunde bordgenomföringen lätt pressas in utan att skada skrovet.
Den nya bordgenomföringen ska sättas in med en tjock fog av Sikaflex 291 på båda sidorna.Den ska därefter dras åt ordentligt med en mutter på insidan av skrovet. Det ska dock ske utan att man vrider på själva bordgenomföringen. För att uppnå det gjorde jag ett litet verktyg som skulle förhindra rotationen (bild 3). Jag kapade av ett kopparrör med något mindre diameter än bordgenomföringen. Jag sågade ut två hack i kopparröret, vilka passade in i de två flänsarna i bordgenomföringens insida.
På andra sidan av kopparröret borrade jag ett genomgående hål där man kunde sätta in en skruvmejsel eller dylikt för att hålla i bordgenomföringen på utsidan och hindra den från att rotera under tiden då muttern skruvades på från insidan.
Byte på en minut
Sista delen av bytet av bordgenomföringen gick på en minut. Jag applicerade Sikaflexen (bild 4) och en varvskollega tryckte på bordgenomföringen med röret från utsidan medan jag skruvade på muttern från skrovets insida.
Om man arbetar ensam kan man ställa en stötta som trycker på bordgenomföringen från utsidan och använda rörverktyget från insidan. Sikaflexen ska även appliceras på insidan av bordgenomföringen, således under muttern. Vänta med att koppla kulventilen med mera till bordgenomföringen. Sikaflex 291 har en arbetstemperatur på mellan 10-25 grader.
Dubbla klämmor
Sätt separat samman kulventilen, slangfästet och självlänsslangen. Använd teflontejp på gängorna mellan de olika rördelarna och använd dubbla rostfria slangklämmor att fästa en spiralarmerad länsslang med.
Skruva fast enheten vid bordgenomföringen först efter att Sikaflexen har stelnat ordentligt. Anslut slutligen länsslangen till sittbrunnens slangfäste (dubbla rostfria slangklämmor gäller här också).
Roman Wróblewski
Text: Redaktionen • 2005-05-24
Artiklar • praktisktbatagande • Tips & trix