Byggmaterial som sparar regnskog

När jag byggde om vår båt använde jag ask i stället för regnskogsträ.

När det gäller plywoodkvaliteter så står WBP för water-boiled-proof, det vill säga vattenfastlimmad. Det innebär att limmet tål vatten, men att träet i skivan ändå är mottagligt för väta.

Men det finns fler beteckningar för samma kvalitet, något som beror på att tillverkarna har olika standard. Björk­ply­wood och mahognyplywood är bäst om man vill plasta plywoodytan. Både polyester och epoxi får bra fäste.

När jag för tio år sedan byggde om vår båt hade jag samma grubblerier om regnskogsträ som Milo (i PB:s serie Bygg båt med Milo).

Jag valde i stället ask. Det har använts under lång tid, bland annat till karroseri­stommar under bilismens barndom. Ask går att få tag på i alla nyanser. Den finns i ljust vit till mörkt brun och den kan vara vackert ådringsmönstrad eller inte ådrad alls. Det är lätt att basa till svängda detaljer i ask. Nackdelen är dock tyngden.

Jag byggde alla ramar till inredningen i ask och använde sedan finsk björkplywood som fält. Allt lackades sex till åtta gånger med matt enkomponentslack från International som har stått sig bra i tio år.

Ett annat material som är lite bortglömt är lärk. Det har minst lika bra egenskaper mot röta som teak, men är mycket lättare att bearbeta. Det är heller inte utrotningshotat.

Båthälsning från Björn Molander