151343.jpg

Artiklar

Så håller man förstagsprofilen ren

För några år sedan la jag märke till att genuan på vår segelbåt hade fått några fula fettfläckar. Någon på klubben lanserade teorin att fläckarna förmodligen kom från en skitig infettad kabel till klubbens mastkran. För några år sedan la jag märke till att genuan på vår segelbåt hade fått några fula fettfläckar. Någon på

Text: Redaktionen • 2007-12-04 Uppdaterad 2021-06-10

För några år sedan la jag märke till att genuan på vår segelbåt hade fått några fula fettfläckar. Någon på klubben lanserade teorin att fläckarna förmodligen kom från en skitig infettad kabel till klubbens mastkran.

För några år sedan la jag märke till att genuan på vår segelbåt hade fått några fula fettfläckar. Någon på klubben lanserade teorin att fläckarna förmodligen kom från en skitig infettad kabel till klubbens mastkran, som troligen kommit åt rullgenuans aluminiumprofil vid mastresningen och sedan smetat ner seglet. Vintern därpå upptäckte jag fettfläckar på genuan nära masttoppen, men dessa lyckades jag ta bort med en trasa och fettlösande medel.

I våras ersatte jag den tjugo år gamla genuan med en ny och ville verkligen inte att den skulle bli nersmord. Efter sjösättningen ville vi vara säkra på att kranens smutsiga kabel inte hade berört aluminiumprofilen – eller så skulle vi åtminstone se till att vi kunde rengöra förstagsprofilen innan vi hissade genuan.

Så håller man förstagsprofilen ren

Lösningen blev en enkel rengöringsanordning som kan användas till och med till sjöss. Vi tog ett block polyuretanskum och skar halvvägs igenom. Vi holkade sedan ur en hålighet, ungefär 25 millimeter i diameter och med ungefär samma form som förstagsprofilen. Därefter använde vi ett nät för att hålla ihop blocket. Vi fäste ett fall upptill och en flagglina för neddragning. När skummet är dränkt med rengöringsmedel och omsluter förstagsprofilen knyts nät och linor fast. De två linorna gör att man kan dra skummet upp och ner längs förstagsprofilen tills den är ren.

Vi monterade också en säkerhetslina mellan dem så att inte fallet skulle fastna i masttoppen om påsen skulle gå sönder. Drar man lite båda linorna samtidigt kan man få påsen och blocket att trycka lite hårdare runt förstagsprofilen. Det här låter kanske krångligt, men det tar bara några minuter – och hellre det än att smutsa ner ett nytt segel!

Roger


Text: Redaktionen • 2007-12-04
ArtiklarpraktisktbatagandeTips & trix
Scroll to Top