151323.jpg

Artiklar

Inte helt felfri

Det är under ytan som vi hittar den stora hemligheten bakom Flipperbåtarnas goda sjöegenskaper. I aktern på botten sitter två stegstabilisatorer. Enkelt uttryckt kan man säga att de ser ut som två rektangulära urfasningar i skrovet. Stegstabilisatorerna bidrar till att båtarna får minimal planingströskel, stadigare gång och låg bränsleförbrukning.

Text: Redaktionen • 2008-02-13 Uppdaterad 2021-06-10

Men det finns även en del svagheter med Flipper 620. Redan när modellen introducerades i mitten av 70-talet fick den omdöme om sig att vara stötig i krabb sjö. Skrovet uppdaterades i mitten av 80-talet och blev därefter något bättre på att ta vågorna. De tidiga exemplaren har också en benägenhet att påverkas av sidvind. Vill du få en stabilare gång kan det vara läge att installera trimplan på båten.

När jag följer med familjen Skotte i deras Flipper 620 blåser det bara en ljum sommarbris över Mälarens lätt vågiga vattenspegel. Det är inget som skapar några bekymmer för deras Flipper 620. – Jag har aldrig känt mig osäker i båten. Den klarar även besvärliga förhållanden men det är inte lika trevligt att åka med den när det går lite vågor, säger Håkan.

Byggd i två delar Flipper 620 är byggd i en underdel och en överdel och i skarven mellan de olika delarna kan det uppstå problem. I aktern går fogen precis i vattenlinjen och där kan det uppstå läckage. Med åren torkar tätningen av silikon och då kan vattnet börja sippra in. – Det brukar vara så att man upptäcker att det läcker först när det är lite extra folk i båten. Då sjunker den ner i aktern och skarven hamnar under vattenlinjen. Det är ett ganska känt problem men lätt att åtgärda, säger Håkan. Vill du vara på den säkra sidan är det bara att riva bord den gamla tätningen och ersätta den med ny. Det är en ganska enkel operation som lämpar sig att göra vintertid innan båten hamnat i sjön och läckaget är ett faktum.

Utombordare – ett lotteri Som på alla gamla båtar kan motorn vara en källa till problem. Många av utombordarna från 70- och 80-talet har gjort sitt vid det här laget. Är du ute efter en begagnad Flipper 620 bör du ta dig en extra titt på båtens utombordare. Med en nyare motor ökar värdet avsevärt. När vi köpte båten satt originalmotorn från -79 på båten. Men förra sommaren gick något sönder när vi var på väg hem från skärgården. Vi gjorde bara tre knop och motorn var på väg att ge sig helt. Vi fick lägga båten i nödhamn och kompisen som var med tog oss ombord på sin Flipper 620 för att vi alla skulle ta oss hem men då rasade vevhuset på hans utombordare. Den var nästan lika gammal som vår. I år har vi investerat i en betydligt nyare motor.

Elsystemet är enkelt och brukar inte orsaka några större problem. Flipper 620 känns som ett bra båtalternativ för många båtägare. Den är kanske främst en familjebåt men kan även fungera som nybörjarbåt. Med en nyare motor, trimplan och lite mindre justeringar i inredningen står den sig väl i konkurrensen mot nyare alternativ. En enkel sökning bland begagnat annonserna visar att den kostar någonstans mellan 100000 kronor och 200000 kronor. Skillnaden i priset avgörs hur gammal motor det sitter på båten.

Inte helt felfri
Inte helt felfri
Inte helt felfri

Av: Samuel Karlsson

Inte helt felfri Inte helt felfri Inte helt felfri

Inte helt felfri


Text: Redaktionen • 2008-02-13
ArtiklarpraktisktbatagandeBåtklassiker
Scroll to Top