Artiklar

Reva inte segel i hårt väder

En klassisk snipa av hög kvalité men kolla motorn, det är besiktningsmannen Erling Kroons sammanfattade omdöme om Monark 690.

Text: Redaktionen • 2008-02-19 Uppdaterad 2008-02-19

– Här talar vi om en klassiker i sin gren. När Svenningsson ritade skrovet sneglade han på snipor och motorseglare som byggts i Bohuslän. De är suveräna och sjödugliga båtar och de egenskaperna gäller även för Monark 690 , säger han.
Enligt Erling är skroven stabila byggen. Glasfiber och polyester var billigt när snipan producerades och det fanns ingen anledning för varven att snåla på materialet. Skrovet är ingen hybrid med flat botten i aktern där man försöker skrämma upp en deplacementbåt i för hög fart. Den klinkbyggda formen och den rundade aktern bidrar till att båtarna får torrare gång i sjö.
Ett tips för att få en ännu stabilare gång är att lägga barlast ut mot sidorna i vattenlinjen på snipan. Många lägger barlasten längst ner i kölen men Erling menar att det blir mycket bättre resultat med 100 kilo barlast på vardera sida i sittbrunnen.
När det gäller riggen tycker han att den lämpar sig till att sätta stödsegel vid hårt väder.
-Många revar segel när det börjar blåsa lite men det tycker jag är synd. Det är när det blir lite skitväder som du har störst användning av seglen. Känner du sig osäker kan du i alla fall använda focken, säger han.
Komforten i Monark 690 tycker han passar bäst för två personer om det gäller längre turer. Motorhuven kan vara något i vägen i båten men den kan du inte göra någonting åt.
Slutligen varnar Erling för motorn. Om båten fortfarande har originalmotor måste en köpare räkna med att den kan behöva ersättas snarast. När du tittar på begagnat är det ett stort plus om båten har en nyare motor.
-Det är en ganska enkel båt i grunden vilket innebär att det inte finns så mycket som kan gå sönder, säger han.

Av: Samuel Karlsson


Text: Redaktionen • 2008-02-19
ArtiklarpraktisktbatagandeBåtklassiker
Rulla till toppen