Artiklar

Importera båt

Det är populärt att importera begagnad fritidsbåt. En ofta upprepad siffra är att antalet importer ligger mellan 2 000 och 2 500 varje år, bara från USA. Men frågorna är många. Vad kostar det? Hur går jag tillväga? Vem utför CE-märkning? PB har sökt svaren bland branschfolk och privatimportörer.

Text: Redaktionen • 2008-02-20 Uppdaterad 2008-02-20

Våren 2005 satt Emil Lundqvist hemma och surfade på internet efter en lämplig båt att importera när en Carver 28 Voyager från 1988 dök upp i Florida. Tanken på ett köp mognade i ett par veckor innan han bestämde sig för att åka över till USA för att kolla. – Eftersom priset var så lågt så kändes det som det blev en gratis semester att åka över till Staterna för att kolla på båten. Dessutom vill man ju se båten i verkligheten innan man köper. Synd bara att jag inte hade möjlighet att provköra den i vattnet. På det amerikanska företaget som sålde båten jobbade en svensk kille och möjligheten att göra affärer på sitt eget språk betydde mycket för Emils köpbeslut. Att han också blev gäst i den svenska killens hem stärkte också Emils förtroende för den amerikanska båtfirman.

Otrevlig överraskning Emil betalade handpenning på plats i USA och åkte sedan tillbaka till Sverige. När han sedan fick bekräftat att båten stod klar för lastning i Jacksonville, Florida, förde han över resten av pengarna. Emil valde att ta en risk genom att inte transportförsäkra båten för hemfärden. -Jag tyckte inte det handlade om så stora summor för båten, så det var ingen idé. Dessutom hörde jag att de bara haft en transportskada på 15 år, så jag litade på att allt skulle funka. Från USA gick båten först till Belgien för CE-märkning och här stötte han på sitt enda egentliga problem under hela importprocessen. På grund av dålig timing med vidaretransporten till Göteborg blev båten stående i Belgien två veckor mer än beräknat. Väl hemma i Sverige var det sedan inga problem att få båten försäkrad och dagen innan midsommar 2005 provkörde Emil båten för första gången på svenskt vatten. Ganska snart insåg han nackdelen i att han inte kunnat provköra båten i vattnet innan han köpte den. Backslaget havererade och Emil fick inleda sin karriär som ägare av importerad båt med en renovering för 5 000 kronor. Efter det har han också investerat 3 500 kronor i en transformator för omvandling 220/110 volt då båten ursprungligen var avsedd för den amerikanska marknaden.

Nöjd importör För övrigt har Emil inte stött på några större problem utan har bara efter eget huvud anpassat båten efter familjens behov. -Jag tycker man får mycket för pengarna jämfört med att köpa båt hemma och skulle kunna tänka mig att importera igen. Fast det finns nog billigare ställen än USA att importera ifrån idag. Samtidigt påpekar Emil att han säkert inte köpte sin båt på det billigaste sättet och menar att kostnaderna alltid står i relation till hur mycket arbete man vill lägga ner själv. Emil handlade genom ett amerikanskt företag som tog hand om all logistik och pappersarbete kring köp och frakt, vilket säkert fördyrade köpet något. Vid en snabb eftersökning på svenska annonssajter hittades ingen likadan båt som Emils. Men för att få någon jämförelse kan nämnas en Carver 35 från 1989 med begärt pris 259 000 kronor.

Fakta Emils båtimport i siffror

Pris (inklusive mäklarkostnad, tull, moms och frakt): Cirka 150 000 kr CE-märkning: 5 200 kr Aviseringsavgift (till svenska speditören): 3263 kr Transportförsäkring: 0 kr Plus eventuell kostnad för frakt från Göteborgs hamn.

Summa: 158 463 kr

Fakta Emils båt: Carver 28 Voyager -88 Längd: 8,5 m Bredd: 3,35 m Höjd: 2,75 m Bränsletank: 660 l Vattentank: 225 l Motor: 2x Mercruiser V8 (bensin), 260 hk

Fakta Emils tips

Titta på båten i verkligheten och provkör i vattnet. En flygbiljett till USA kan vara väl investerade pengar istället för ett motorbyte när båten väl är hemma.

Planera hämtningen i Göteborgs hamn i förväg. Göteborgs hamn tar ut en avgift om båten ska ställas upp på deras område. Kontakta hamnen för aktuell prisuppgift.

En båt med axeldrift är billigare att försäkra än en med drev. Kan vara värt att väga in vid köp.

Om du inte har möjlighet att se båten i verkligheten, kolla om det finns invändig styrplats. En självklarhet kan tyckas, men många amerikanska båtar går bara att styra från flybridgen.

Det finns förmodligen billigare länder än USA att importera ifrån idag.

Fler tips

Tänk på att en äldre båt förmodligen har svårare att uppfylla kraven för CE-märkning. En tumregel kan vara att köpa en båt av välkänt märke av årsmodell 1996 eller senare. Köp helst en båt med insprutningsmotor och ljuddämpat avgassystem. Mycket bevarad originaldokumentation om båten underlättar en CE-märkning.

Kolla upp via Larmtjänsts internationella register om båten du tänkt köpa anmälts stulen i sitt hemland. Denna tjänst är än så länge gratis.

Välj en importörsfirma som har egna representanter på plats i det aktuella landet.

Se upp med för billig CE-märkning. Ofta importeras båtar från USA via ett transitland i Europa där båten förses med falska skyltar till ett lågt pris. Tänk på att du som importör är ansvarig för båten så länge den existerar, alltså även efter att du sålt båten vidare.

Se till att ha en bra transportförsäkring. Vissa försäkringsbolag rekommenderar specifika transportföretag, som de anser vara säkra. Detta håller ner försäkringspremien.

Ta reda på vad som ingår. Emil fick till exempel med en specialbyggd vagga för transport och uppläggning. Kan bli en extra kostnad om den inte ingår.

Av: Jens Augustinsson


Text: Redaktionen • 2008-02-20
ArtiklarpraktisktbatagandeGuider
Scroll to Top