151204.jpg

Artiklar

Fettpackbox – förtydligande

I den i övrigt förträffliga artikeln om inombordsmotorn, i PB nummer 8, 2006, finns en ruta med rubriken “Packbockssmörja”. Här står “… så ska fettkoppen alltid hållas full och dras åt ett varv eller två före avfärd”. Detta är helt rätt om boxen är talgtätad, men istället direkt skadligt om det är en fettätning av

Text: Redaktionen • 2008-03-17 Uppdaterad 2008-03-17

I den i övrigt förträffliga artikeln om inombordsmotorn, i PB nummer 8, 2006, finns en ruta med rubriken “Packbockssmörja”. Här står “… så ska fettkoppen alltid hållas full och dras åt ett varv eller två före avfärd”. Detta är helt rätt om boxen är talgtätad, men istället direkt skadligt om det är en fettätning av annan typ. Jag har själv hört och följt detta råd under ett par säsonger, men hela tiden haft problem med att tätningen läcker ut fettet i kölsvinet och går varm.

På ett norskt forum blev jag nyligen informerad om att min tätning är av fabrikat Bosvik med simmeringar och istället bara ska smörjas med kanske ett halvvarv var 50:e driftstimme, citerat direkt från leverantören. Flera vittnade om att de fått plocka ner axeltätningen och renovera på sina nyinköpta båtar efter att tidigare ägare dränkt dem i för mycket fett. Sitter det en fettkopp ovanpå (eller via slang) så kolla alltså vilken typ av fettätning båten har innan rådet att skruva inför varje tur följs. I vinter måste jag demontera propelleraxeln och byta tätningen. Den är slut redan efter 150 timmar på grund av för mycket fett. Troligen kommer jag att byta till en PSS vattensmord grafittätning (helt underhållsfri). Lite sura pengar (3000-4000 kronor) efter så kort tid, i synnerhet som man bara följt råden man fått.

Ingemar Emricson


Text: Redaktionen • 2008-03-17
ArtiklarpraktisktbatagandeTips & trix
Scroll to Top