Artiklar

Rekordförsök med gummibåt

I juli ska en kvartett med Klabbe Nylöf i spetsen försöka bli de första någonsin att tillryggalägga sträckan Reykjavik – Stockholm i gummibåt. I december inleddes de praktiska förberedelserna med en testkörning runt Gotland. Efter att ha inväntat de rätta väderförhållandena i Sandhamn fullbordade de varvet runt ön på 9 timmar och 37 minuter. –

Text: Redaktionen • 2008-04-01 Uppdaterad 2008-04-01

I juli ska en kvartett med Klabbe Nylöf i spetsen försöka bli de första någonsin att tillryggalägga sträckan Reykjavik – Stockholm i gummibåt.

I december inleddes de praktiska förberedelserna med en testkörning runt Gotland. Efter att ha inväntat de rätta väderförhållandena i Sandhamn fullbordade de varvet runt ön på 9 timmar och 37 minuter.

– Målet var under tio timmar så vi är nöjda. Men vi körde i mörker största delen av vägen så det var svårt att läsa sjön. Och båten är ju byggd av människor så saker kan ju gå sönder. Men det var en bra testkörning, berättar besättningsmedlemmen Olle Ekerling.

Och saker gick sönder. I sviterna efter ihärdigt blåsande hade ekipaget kraftig motsjö ända tills man motsols rundade Gotlands södra udde och en av de två skärmarna till navigationssystemet valde att slockna.

Svenskbyggd båt

Båten är av märket Rupert och mäter 40 fot. Den är svenskbyggd och har specialanpassats för rekordförsöket. Hytten återfinns vanligtvis på en mindre modell och båten har fått bränsletankar som rymmer 1 900 liter i stället för 800 i originalutförande. Motorbestyckningen består av två VP D6-350.

Rekordförsöksfärden är planerad att gå via Färöarna, för att sedan passera strax norr om Orkneyöarna och Skagen, vidare ner genom Öresund och upp längs ostkusten med slutmål Stockholm. Det blir – om det lyckas – en resa på cirka 2 600 sjömil och om allt går som beräknat ska de lägga distansen bakom sig på runt 50 timmar. Det skulle ge en snitthastighet på 52 knop.

– Det är rätt stökigt att köra båten så det kommer bli svårt att få någon vila under färden. Det, tillsammans med att lyckas få båten och motorerna att hålla ihop är den stora utmaningen i det här projektet, avslutar Olle Ekerling.


Text: Redaktionen • 2008-04-01
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top