151182.jpg

Artiklar

Smarta spårlarm som funkar

Stölderna av båtar och motorer är ett gissel som plågar allt fler av landets båtägare. Men nu finns det effektiva lösningar som sätter stopp för stöldligornas framfart. Med ett spårlarm kan du avslöja tjuvarna när de försöker smita med din dyrgrip.

Text: Redaktionen • 2008-04-03 Uppdaterad 2021-06-10

Dimman ligger tät över båtklubben. Det är tidig morgon i oktober. En man med ohederliga avsikter forcerar gallergrinden och smyger fram till den enda båten som fortfarande ligger i vattnet. En Crescent 535 Classic med en 50-hästars Yamaha. På någon minut har han kapat kättingen och kört iväg med båten som försvinner in i dimman. Han åker till en avskild plats där han inväntar sina kumpaner för att lasta upp stöldgodset på en trailer och sedan köra iväg med hela ekipaget till okänd ort. Där kunde sagan varit all och ännu en båtägare känt sig blåst på sin pärla. Men i det här fallet valde tjuven att kapa fel båt.

Den är utrustad med tre olika spårlarm , C-pod, Redknows och Trackme (kallas även spårsystem). Redan när tjuven kommit 60 meter från bryggan sänds ett sms från C-poden till ägaren. I meddelandet framgår båtens position, fart och riktning. I praktiken innebär det att någon är på väg bort med båten. Fyra minuter senare kommer nästa larm från Redknows enheten även den med båtens fart och positionsangivelse. Därefter skickas flera sms från båda larmen med förutbestämda intevaller och ger nya koordinaterna och information om vart båten är på väg. Ägaren kan nu följa hur tjuven förflyttare sig genom att skriva in koordinaterna på en hemsida. Både C-pod och Redknows har liknande lösningar. Med C-pod ingår en egen båtportal där man enkelt överblickar larmstatus och direkt ser båtens position, riktning och fart med kartbild.

Något skumt i görningen

Nu börjar den något trögtänkte båtägaren ana ugglor i mossen. Men för att verkligen försäkra sig om att något skumt är i görningen ringer hon upp sitt Redknows-larm och lyssnar på vad som händer i båten. En man med klar småländsk dialekt verkar tala i telefon. Tjuven avtalar möte med sina medbrottslingar. Hade båtägaren nu bara haft C-pod eller Redknows larm hade hon nu kunnat larma polisen. Men i den här lilla Crescent 535 sitter ett tredje system och det larmar när tjuven kommit fram till sin skyddade hamn och kapar batterikablarna för att lyfta av motorn. Han är inte intresserad av båten.

Nu är det här tack och lov ingen stöld på riktigt utan vi genomför ett skarpt test av tre olika spårlarm med lite varierande funktioner. Men för att göra testet så nära den verkliga stöldsituationen som möjligt får jag agera tjuv och Linda på redaktionen agera ägaren. Innan testet är avslutat kommer vi att få känna på hur ett verkligt scenario kan se ut när ett sökteam kommer för att spårar upp båten.

Linda har följt hela händelseförloppet och ringt och larmat att båten är stulen. Med ärendenumret i färskt minne ringer hon sedan SOS-alarm som i sin tur ser till att det görs grov sökning på båten. När den är klar skickar Trackme ett sökteam ut för att pejla sig fram till den stulna båten.Deras första pejling visar att båten befinner sig någonstans på östra sidan av Lidingö. I praktiken har jag smugit in med båten i en liten hamn som heter Telegrafberget. Den ligger nära Lidingö men söder ut och på andra sidan vattnet på Värmdösidan. Det är lite ruggigt. Jag passar på att korka upp termosen med blåbärssoppa och avnjuter några kanelkringlor i lugn och ro. Föga anar jag vad som väntar.

Det börjar brännas

Längst bort i marinan ser jag två män som går omkring med en liten manick i handen. De riktar den åt lite olika håll. Det är sökteamet. Nu är jag avslöjad tror jag. Men de stannar och riktar pejlen upp mot berget bakom marinan och sedan åker de iväg igen. Lite snopet. Jag häller upp det sista av blåbärsoppan och avnjuter några kanelkringlor till. Det går 20 minuter och sedan dyker de upp igen. De är två stycken. Jag gömmer mig i båten och nu kan jag hör hur de pratarmed varandra.

Nu känner jag att testet är väl genomfört och jag tittar upp ur båten och då får jag mig en överraskning. Jag trodde att sökteamet var införstådda med att det var ett test. Men det här är på riktigt för dem.

– Vad gör du på den här båten, frågar en av dem. Har du stulit den?

Jag tror att han driver med mig. Att han skojar och vet att jag kommer från en tidning. Men när han plockar upp telefonen för att ringa polisen inser jag att det här är på riktigt och jag ger mig till känna.

– Jag kommer från Praktiskt Båtägande. Det här är bara ett test.

Först ser de lite misstänksamma ut men när jag förklarar mig lite mer ingående och de ringer upp min kontaktperson på Trackme blir stämningen något mer avslappnad.

Som helhet kan vi konstatera att testet av alla spårlarmen gav positivt resultat. Jag tänker inte ge mig på att utse någon som vinnare av testet. Det vore att jämföra äpplen och päron. De olika systemen är bra på lite olika områden. Se mer i separat tabell. Jag kan bara konstatera att spårlarmen är ett kraftigt verktyg för att möta stöldligorna som vill komma åt våra båtar och utombordare.

Sökteamet från Trackme lyckades hitta båten och skrämma upp mig rejält på samma gång. Det var ett väl skött dagsverke i kampen mot brottsligheten.

Vill du sova gott i sommar och slippa bekymra dig över om din båt blir stulen är ett spårlarm ett utmärkt hjälpmedel. Oavsett vilken av de tre tillverkarna du väljer.

Mer tips om lås och spårlarm hittar du i det aktuella nummeret av Praktiskt Båtägande

Smarta spårlarm som funkar Smarta spårlarm som funkar


Text: Redaktionen • 2008-04-03
ArtiklarpraktisktbatagandeGuider
Scroll to Top