151178.jpg

Artiklar

Dragonfly 920 Extreme med barnsjukdomar

I PB nr 3-2008 skrev vi om Dragonfly trimaraner. I artikeln nämndes att balkarna på en Dragonfly 920 Extreme har gått av. Men det gällde bara ett enstaka exemplar. Här ger Jens Quorning, vd för Quorning Boats, en förklarande bakgrund till vad som egentligen hände

Text: Redaktionen • 2008-04-07 Uppdaterad 2008-04-07

Efter att artikeln om Dragonfly publicerats i Praktiskt båtägande fick vi följade insändare till tidningen:

I PB nr 3-2008 skrev ni om Dragonfly trimaraner. Låt mig först säga att det är jättekul att det skrivs om flerskrovssegling. Dock är det en sak jag undrar över.

Ni skrev att balkarna på en Dragonfly 920 Extreme har gått av. Något som varvet tog på allra största allvar, utvecklade sin testanordning och ersatte balkarna på alla båtar med nya och starkare varianter.

Jag har nr 144 av ovan nämnda båt, byggd 2006, levererad i december och hemseglad i april 2007. Mina balkar är inte bytta, och jag har inte hört ett ljud om detta från varvet. Vore tacksam för mer information i ärendet; vilken båt har drabbats, var finns den och när byttes alla balkar ut? Finns mer information i fallet är jag intresserad av det också.

Med vänlig hälsning Rolf Karlsson

Svar på insändaren

Nu har artikelförfattaren Jessika Ericsson luskat vidare i frågan och här är hennes förtydligande:

Vad som åsyftas i artikeln är en barnsjukdom som fanns på en av de allra första Dragonfly 920 Extreme som kom ut på marknaden.

Jens Quorning, vd för Quorning Boats, förklarar att Dragonfly 920 Extreme är bredare än sin föregångare och har högre mast. En snabbare båt. När varvet utvecklade modellen togs det fram nya bredare och välvda balkar för att uppnå den bättre seglingsprestandan. Det här var omkring år 2005.

En av de allra första båtarna av modellen fick problem med den ena balken, som gick sönder. Vid det tillfället fanns åtta båtar på vattnet. Varvet tog då kontakt med alla åtta båtägare och bad dem att inte segla mer förren varvet fått kontrollera balkarna. Man beslutade att byta balkar på dessa åtta båtar (varav Gerald Weston-Whites båt som omnämns i artikeln var en). Jens Quorning berättar också att Quorning Boats i samband med detta utvecklade helt nya produktionsformar till alla nya båtar. Det vill säga det finns idag inga båtar med den gamla balkkonstruktionen. Något balkbyte är därför inte aktuellt på din eller någon annan båt.

– Samtliga åtta båtägare var nöjda med hur varvet hanterade det hela och ingen behöver vara orolig över balkarna på sin Dragonfly, säger Jens Quorning.

Jessika Ericsson


Text: Redaktionen • 2008-04-07
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top