151157.jpg

Artiklar

Ny Hallberg Rassy 2009

Helt nya Hallberg-Rassy 372 bygger på den stora framgången med Hallberg-Rassy 342, som sålts i över 220 exemplar på mindre än tre år. HR 372 med aktersittbrunn är i varje avseende en helt ny Germán Frers-konstruktion och baserar sig inte på HR 37 med mittsittbrunn och ersätter inte heller HR 37. Hallberg-Rassy 372 är en

Text: Redaktionen • 2008-05-22 Uppdaterad 2008-05-22

Helt nya Hallberg-Rassy 372 bygger på den stora framgången med Hallberg-Rassy 342, som sålts i över 220 exemplar på mindre än tre år. HR 372 med aktersittbrunn är i varje avseende en helt ny Germán Frers-konstruktion och baserar sig inte på HR 37 med mittsittbrunn och ersätter inte heller HR 37.

Hallberg-Rassy 372 är en kustseglare med oceankapacitet. Jämfört med Hallberg-Rassy 37 är 372:an några cm längre, 5 cm bredare och har ett fylligare och bredare akterparti. Skrovdjupet är något grundare, medan kölen är lite djupare och lättare. Språnglinjen är mer uttalad.

Masten är 1,05 m högre. Det moderna segelplanet är enligt Hallberg Rassy lätthanterligt med ett stort storsegel och en något överlappande genuafock. Självslående fock finns som tillval. En kraftig mekanisk akterstagssträckare ingår som standard. Riggen är optimerad för bidevindssegling och har tre svepta spridarpar. Toppvanten går nästan ut i fotlisten och undervanten mot överbyggnaden, vilket ger en mycket smidig passage på däck. En gennaker kan föras mellan masttoppen och ett löstagbart bogspröt. Germán Frers fartdiagram indikerar till och med ännu högre farter än för HR 40, som är en erkänt snabb båt.

Aktersittbrunnen är väl tilltagen och ratten är stor med 132 cm diameter. En direktlänksstyrning ger exakt seglingskänsla. Fallen leds dolda under överbyggnaden och hanteras av två vinschar på sittbrunnssargen, och inte som brukligt på de yttre kartborden. Detta möjliggör den Hallberg-Rassytypiska ”knappseglingen” med elektriska fall- och skotvinschar, även med ett traditionellt icke-rullat storsegel. Det finns två rejält tilltagna yttre kartbord i teak.

Det finns inte mindre än fem stora skylights, alla flushmonterade så att glasytan ligger i nivå med överbyggnaden. Skylightsen till toa respektive akterkabin har mjölkfärgade glas, för att släppa in ljus, men medger ändå inte någon insyn.

Genuafockens rulle är monterad under däck. Trots det har man god sikt föröver vid segling samt riskerar inte att kladda ned seglet vid ankring på lerig botten. Även en elektrisk ankarvinsch kan monteras under däck. Avståndet mellan vinschen och stuvnivån för kättingen är avgörande för att kättingen blir självstuvande. Detta uppnås genom ett speciellt arrangemang av design och layout.

Under däck är inredningen rymlig och ljus. Det finns två skylights i salongen och även skjutluckan har ljusinsläpp. Alla sidofönster är öppningsbara och är för övrigt identiska i storlek med HR 54. Pentryt är väl tilltaget, U-format och sjögående. Pentryts arbetsyta är gjort av PlexiCore, ett kompositstenmaterial. Bägge sofforna i salongen är två meter långa. Det rymliga toalettutrymmet har ett separat duschutrymme med duschväggar i PlexiGlas. Det finns en våtgarderob i toalettutrymmet. I förpiken är kojen är 210 cm lång, 68 cm bred vid fotändan och 202 cm bred I huvudändan. Här finns också en sits, två byråer och två garderober. Akterkabinen har en ovanligt bred dubbelkoj.

Motorn är på 42 kW/55 hk och räckvidden under motor beräknas att vid 2/3 gaspådrag, 6 knop, vara 670 sjömil om man väljer en propeller med överväxel.

Priset är 275 875 euro (cirka 2,57 miljoner kronor). Båten visas på Düsseldorfmässan i januari 2009, men kan beställas redan nu, för leverans till säsong 2009.


Text: Redaktionen • 2008-05-22
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top